Leta i den här bloggen

söndag 17 oktober 2021

Bensinpriset

 Man kan undra om de senaste årens penningtryckande börjar slå igenom på konsumentpriserna? Det verkar inte bättre i alla fall. Priset på bensin är nu över 18 SEK per liter och dieseln ligger över 19 SEK. Råoljepriset ligger bara på runt 85 dollar per fat, vilket blir 765 SEK för 156 liter, alltså 4,90 SEK per liter. Sedan tillkommer raffinering, transporter och diverse kostnader för distribution med cirka 2,30 SEK per liter och resten är skatter och moms på skatterna med cirka 10,4 SEK. 

Det som verkar ha ökat mest är de där kostnaderna på 2,30. Men varför har de ökat, oljan har kostat långt mer än 85 dollar förr utan att priset varit över 18 SEK. Skatterna ökar visserligen procentuellt på dessa 2,30 vilket driver upp slutpriset. Råoljepriset låg långt över 100 dollar per fat i flera år från 2010 till 2014 utan att priset vid pumpen steg till dagens nivåer. 

Coronasjukan härjar fortfarande över världen så ekonomierna har inte riktigt kommit igång ännu så jag gissar att det är allt penningtryckande som börjar slå igenom på konsumentpriserna. Det måste slå igenom förr eller senare. Ett stigande energipris slår ännu värre, eftersom det gör att allt som tillverkas och därefter distribueras dyrare. Om enstaka varor stiger i pris behöver man ju inte köpa dem, men om priset på olja stiger så stiger priset på allt. Det enda som inte stiger då blir löner och pensioner.

Härliga  tider, strålande tider, väntar.


  

2 kommentarer:

Anonym sa...

The Green Agenda or How This Energy Crisis is Different from All Others

http://www.williamengdahl.com/englishNEO11Oct2021.php

Farfar sa...

Tack för länken. Jag har inte läst så mycket av Engdahl sedan han blev en peakoil-förnekare. Men tydligen är han inte sämre än att han kan ändra sig :) Det han skriver i den artikel du hänvisar till har han 100 procent rätt. (Enligt mig) Det finns just ingen annan rimlig förklaring på den nuvarande agendan.