Leta i den här bloggen

lördag 26 januari 2019

Vad planerar eliten?

Jag har på senare år läst svensk historia från vikingatid och framåt. Historia var ju ett av de absolut tråkigaste ämnena i skolan. Vem minns inte sagan om hur Gustav Wasa skapade Sverige genom att besegra Kristian Tyrann. Kristian som lät avrätta delar av den svenska adeln vid Stockholms blodbad, var ju en hemsk tyrann fick jag lära i min skola. Gustav genomförde en hjälteakt genom att köra ut den lede Kristian ur vårt lilla paradis, fick jag mig itutat i mitt oupplysta lilla huvud.

Intresset för historia vaknade då Dag Stålsjö körde sina program på teve om Svea rikes vagga och senare när Jan Guillou drog serien om Arn. Ännu senare kom jag, likt de flesta till att se Mobergs serie om Raskens och Utvandrarna till att undra om hur folk levde förr i tiden. Jag var ju liten när man gick till granngården för att köpa mjölk i en medhavd tvåliterskruka av aluminium. Ville man ha grädde fick man vänta några timmar tills den flutit upp på ytan, så den kunde skummas av. Vatten fick man hämta på gårdsplanen i den grävda brunnen med hjälp av vev och spann. Många gånger om dagen. Varmvattnet lagrades småkokande i en spann i vedspisens ena hörn. Allt skulle sparas på, pengar mest. Specerivaror kunde köpas i den närbelägna lanthandel, för frakten fick man ett femöres tuggummi. Så jag har genom förfäder hört om det som kallades Fattigsverige.

När man senare lärt sig ett yrke, fick jobb och såg den moderna världen växa fram, slit- och släng-samhället så började man stilla undra hur det allt baserades på skulle kunna räcka till, men politikerna var ju ansvarstagande fick man veta inför varje val, så vad visste väl en annan och inte var man intresserad heller. Man fick veta att sådant som ekonomiska system var till att begripa för nationalekonomer och andra trollkarlar med en IQ på minst 200, inget för mig då precis. Kunde man fylla i en tipskupong fick man skatta sig lycklig.

Men så höll Fredrik Reinfeldt ett tevetal, tror det var inför valet 2006. Han uttalade ordet tillväxt 36 gånger i detta tal. Eftersom jag i min skola fått lära mig att planeten Jorden är en rund liten boll i ett oändligt stort universum kom jag till att dra slutsatsen att man kan inte ha oändlig tillväxt på vår lilla boll. Jag visste till skillnad från Fredrik vad exponentiell tillväxt innebär, trots att han var statsminister. Efter den dagen är jag stolt varje gång jag inte röstat!

Efter ovanstående slutsatser dragits har jag insett att de invigda politikerna är bara muppar utsedda till att genomföra lagar som är till gagn för den redan privilegierade eliten. Pengarna är verktyget som genom sin ränta överför värdet av de skuldsattas arbete och naturens resurser till de som aldrig kan bli rika nog. Kapital kostar nämligen inget att tillverka om man har lagen på sin sida. Detta pågår och  har pågått sedan staterna bildades på Jordens yta och är hela meningen med statsbildningen. De redan rika ska bli rikare. Tyrannen Gustav Vasa slutade sina dagar som Sveriges, på den tiden, rikaste man. Han konfiskerade över 5000 gårdar av stackars bönder som inte kunde betala de pålagor och skatter han med hjälp av legoknektar drev in. Betala, lämna gården, eller dö, var valet.

I dagens samhälle är det den billiga oljan som gör grovjobbet och inte fattiga torpare eller de löskekarlar som inte hann smita från sin arbetsplikt hos godsägarna. Men hur blir nu samhället när oljan börjar sina på allvar? Blir det en återgång till ett samhälle som åter styrs av en besutten elit, som njuter av en arbetsfri tillvaro genom att ställa sin jord till förfogande mot en hyra bestående av svett och svält? Vad är det som planeras i bakom de stängda dörrarna till bankernas styrelserum när klockan slagit tre. De vet nämligen att vårt så solidarisk och jämlika samhälle sjunger på sist versen i och med att peakoil blev till historia 2005.

Ingen människa ska försöka slå i mig att E-Kronor eller vilken statskontrollerad valuta som helst är till gagn för folket, den är bara till gagn för den finansiella eliten och de muppar som styr staten. Fria pengar är varubaserade och det är dit vi måste sträva om vi vill ha en fri värld, om även energifattig!

Inga kommentarer: