Leta i den här bloggen

tisdag 27 november 2018

Peak diesel



Jag kopierade och översatte med hjälp av Google Translate Ugo Bardis ( Cassandras Legacy) senaste inlägg. Jag har bara kopierat och översatt, inget extra (har inte tid idag). Jag tycker det förklarar varför dieselbilarnas plötsligt är på väg att förbjudas överallt. För inte så länge sedan fick man skattereduktion på  nya dieslar och nu ska de i stort sett förbjudas. En helomvändning av myndigheterna med andra ord. Att skifferolja inte lämpar sig till att raffinera dieselolja. Orginalartikeln hittar du här:






https://cassandralegacy.blogspot.com/2018/11/for-whom-peak-oil-is-coming-if-you-own.html












By Antonio Turiel (translated from "The Oil Crash")

Kära läsare,

För sex år sedan kommenterade vi på samma blogg att av alla bränslen som härrör från olja 
var 
diesel den som förmodligen skulle se produktionsnedgången först. Anledningen till att 
dieselproduktionen sannolikt skulle falla undan, till exempel, hade bensin att göra med fallet i 
konventionell råoljeproduktion sedan 2005 och den ökande vikten av de så kallade
 "okonventionella oljorna", dåliga substitut är inte alltid lämpliga för att producera diesel. 
Med uppgifterna från 2012 skrev jag "The Peak of Diesel". Vid den tiden fanns det en viss 
stagnation av dieselproduktionen, men det verkade vara för tidigt att våga sig om det var 
slutgiltigt eller om det fortfarande kunde övervinnas. Jag granskade problemet 2015, i 
posten "The Peak of Diesel: Edition of 2015." De nya uppgifterna från 2015 visade att det i 
2012 verkligen inte varit någon topp, även om dieselproduktionen hade ökat mindre starkt 
om vi jämförde den med tidigare historisk takt och även de senaste 18 månaderna av 
perioden som studerades vid den tiden visade en viss stagnation . Nu har det varit ytterligare 
tre år, och det är en bra tid att titta på data och se vad som hände.

Innan jag börjar tackar jag Rafael Fernández Díez för att jag har tålamod att ladda ner 
JODI-data, för att ha utarbetat de grafor jag visar här, lite retuscherade och för att få 
mig att märka det problem som uppstår vid raffinering av tunga oljor (vi ser mer nedan). 
Han har inte haft tid att avsluta det här inlägget och det är därför jag är den som skrev 
det, men det som följer är faktiskt hans arbete.

Som i de föregående två inläggen kommer vi att använda databasen för Joint Oil Data 
Initiative (JODI). Denna databas ger information om de flesta av världens olja och 
raffinerade produkter, men inte alla. De länder som inte ingår är länder med allvarliga 
interna problem och stor brist på insyn, antingen på grund av krig eller för att de är 
mycket snäva diktaturer. Av den anledningen är siffrorna som jag ska visa cirka 10% lägre 
än de skulle vara om de representerade hela världen. Med tanke på egenskaperna hos de 
uteslutna länderna är det dock troligt att deras data inte förändrade de observerade 
trenderna, bara de totala beloppen.

Alla diagram som jag kommer att visa är säsongrensade, det vill säga poängen är medeltalet 
de senaste 12 månaderna. På så sätt undviks effekterna av variationen på grund av säsongen, 
grafiken är mindre bullriga och trenderna ses bättre. Graferna kommer alltid att uttryckas i
 miljoner fat per dag (Mb / d). Först och främst visar jag dig grafen över utvecklingen av 
dieselproduktionen under de senaste åren:


  
Som framgår av diagrammet markerade år 2015 maximalt maximalt. Det hade inte varit en så märkbar minskning av produktionen sedan krisen 2008-2009, men när det gäller hösten 2015 finner vi att 1) ​​det inte har varit en allvarlig global ekonomisk recession; 2) nedstigningen varar längre och 3) nivåerna av dieselproduktion visar inget tecken på återhämtning. Även om det fortfarande är lite tidigt för att säkerställa att toppen på diesel har uppstått, börjar stagnation - till och med fallande - att dra på för länge för att ignoreras. Titta på data från JODI, två andra mycket intressanta saker observeras. Å ena sidan, om man analyserar produktionen av all eldningsolja som inte är diesel (bränsleolja), konstateras att dess produktion har minskat i åratal.


Som diagrammet visar, har produktionen av bränsleoljor sedan 2007 (och därmed före den ekonomiska krisens officiella start) minskat och det verkar vara en perfekt konsoliderad trend. Den diehardekonomiska tolkningen är att anse att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan på dessa bränslen (som, trots samma familj, är tyngre än diesel). När oljan raffineras utsätts den för en process som kallas sprickbildning, i vilken de långmolekylära kedjorna som finns närvarande i oljan bryts (med hjälp av värme och andra processer) och sedan separeras molekylerna med deras olika flytegenskaper och densitet. Faktum är att om du har gjort förändringar i raffinaderierna för att spricka mer oljemolekyler och få andra lättare produkter (och det är anledningen till att mindre tung eldningsolja produceras), gick de molekyler som brukade gå till tung eldningsolja nu till andra produkter . Med logik, med hänsyn till mervärdet av bränslen med längre molekyler, är det normalt att dessa tunga bränsleoljor genomgår sprickbildning, särskilt för att generera diesel och eventuellt mer petroleum för flygplan och så småningom mer bensin. Vi får inte glömma att från 2010 började frackingen i USA börja, översvämmade marknaden med lätt olja, vilket inte är lätt att förfina för att göra diesel. Det är därför ganska sannolikt att raffinaderierna har anpassat sig för att omvandla en ökande mängd tung eldningsolja till lätt eldningsolja (diesel). Det förstärker den här tanken att om vi lägger till volymerna för de två tidigare graferna finns det en viss kompensation för utvecklingen av dieselproduktionen, vilket ökar till 2015 och den långsiktiga trenden med minskning av övriga bränsleoljor .

 
Den här siffran visar att det har varit mycket svårt att höja den totala produktionen av 
bränsleoljor efter 2008-2009-nedgången, vilket toppade 2014 och har varit kvar i nästan ett 
år. och för närvarande lider det ett rungande fall (cirka 2,5 Mb / d från nivåerna 2014).

Denna sista observation är ganska relevant eftersom om industrin, som du kan gissa, spricker 
mindre tung eldningsolja för att säkerställa att dieselproduktionen inte går ner för mycket, 
kommer det snabba fallet av tung eldningsolja att snabbt dra ner dieselproduktionen . Faktum 
är att grafen visar att det var möjligt att stabilisera produktionen av alla bränsleoljor 
efter att ha fallit 2015 och 2016, men det framgår också att det under de senaste månaderna 
var ett ganska snabbt fall. Förvisso kan vi i denna brist börja med att notera att det inte 
finns några 2,5 Mb / d konventionell olja (mer mångsidig för raffinering och därför mer 
lämplig för produktion av brännolja), som vi fick veta av Internationella energimyndigheten 
i hans sista årlig rapport. Detta förklarar brådskan att bli av med diesel som nyligen har 
skakat Europas kanslerier: de gömmer sig bakom verkliga miljöproblem (som alltid har oroat 
diesel, men som alltid gavs mindre än en hoot) för att försöka göra en snabb anpassning till 
en situation av knapphet. En brist som kan vara brutal, eftersom ingen förebyggande 
utfördes för en situation som sedan länge ses.


Efterföljare av den religionen, som kallas ekonomisk liberalism, insisterar med all sin styrka på att det som uppmärksammas här är en högsta efterfrågan, den gamla argumenterande felaktigheten som inte överensstämmer med uppgifterna (som kan tro att människor slutar att konsumera olja eftersom de vill ha? Kanske för att de har bättre alternativ? Vilka?). De kommer att hävda att det finns en lägre efterfrågan på diesel och att det här är anledningen till att produktionen stagnerar och att produktionen av bränsleoljor sjunker, eftersom de nya miljöbestämmelserna inte tillåter användning eftersom de är mer förorenande bränslen. Det är lite av det gamla problemet med vem som kom först, kycklingen eller ägget. Med tanke på att efterfrågan på diesel inte ökar har priserna ett betydande inflytande: det här är hur bristerna regleras i en marknadsekonomi. Och av miljöskäl har produktionen av tunggasolja sjunkit från 2007, då det inte fanns lika mycket regleringsintresse som det verkar vara nu. Det finns en aspekt av de nya reglerna som jag tycker är intressant att markera här: från och med 2020 måste alla fartyg använda bränsle med lägre svavelhalt. Eftersom de stora fraktörerna brukar använda mycket tunga bränsleoljor, säger det att man frestar att en brist på diesel kommer att uppstå. Faktum är att det som förekommer i det här inlägget är det faktum att det händer att tunga oljor faller mycket snabbt och att fartygen inte har annat val än att byta till diesel. Att detta kommer att orsaka problem med dieselbrist är mer än uppenbart. Det är ett överhängande problem, ännu mer än topparna i oljepriserna som enligt vad IEA meddelar kommer att dyka upp före 2025. Den andra av de intressanta saker som JODI-data visar oss är hur volymen som producerats av alla petroleumprodukter har utvecklats.



Den producerade volymen har kunnat fortsätta öka under dessa år tack vare det energitillskott
 som USA ger till världen genom fracking. Fracking-olja tjänar dock bara till att göra 
bensin och det är därför dieselproblemet kvarstår. Men du kan också notera hur slutet av 
grafen ovan visar samma trend i dieselproduktionen, med en droppe på mer än 2 Mb / d. Vad 
betyder det? Att bidraget från fracking till hela volymen slår också på taket, det blir inte 
högre. Det är en ytterligare indikation på att vi redan når toppen olja av alla 
petroleumsvätskor.
Det är därför, kära läsare, när du får veta att skatterna på din dieselbil kommer att höjas
 på ett brutalt sätt, nu vet du varför. Eftersom det är föredraget att justera dessa 
obalanser med en mekanism som verkar vara en marknad (även om det här är faktiskt mindre 
fri och mer justerad) istället för att säga sanningen. Faktum är att det från och med nu 
kan förväntas vara en riktig förföljelse mot bilar med förbränningsmotor (bensin kommer 
att vara nästa några år efter diesel). Säg inte att du inte var anmäld (och jag var inte ens 
den första som gjorde det i den här bloggen). Och om det inte verkar rätt, kanske vad du 
borde göra är att kräva att dina representanter förklarar sanningen.
Hälsningar

AMT


2 kommentarer:

Farfar sa...

Nick Cunningham, Oilprice.com

https://www.businessinsider.com/theres-a-new-regulation-that-could-push-oil-to-200-by-2020-2018-7?r=US&IR=T&IR=T

Farfar sa...

Inlägget ser för djävligt ut men vad göra med Blogger??