Leta i den här bloggen

fredag 5 september 2014

Möte med våra politiska företrädare

Idag blev jag av min fru tvingad att visitera de olika partiernas företrädare. Jag gick från tält till tält och ställde samma frågor:

Hur länge till kan vi ha ekonomisk tillväxt på vår ändliga planet?

Vem skapar vårt samhälles bytesmedel?

Vad är en Petrodollar?

Svaren blev precis den besvikelse jag förväntat mig. Inget partis företrädare visst att bankerna stod för merparten av pengaskapandet. Ingen visste vad exponentiell tillväxt var för något. Ingen visste vad Petrodollarn var för något. Jo, de flesta hade hört talas om schackbrädet och vetekornen, men detta var inget problem eftersom tillväxt kan mätas i så många olika termer! Jovisst, men det enda mått jag sett är i BNP.

Svaren var i alla fall i en varierande skala, från Moderaterna, som skickade iväg mig, eftersom mitt prat om exponentiell tillväxt, inte stämde med deras ideologi, till Miljöpartiet som höll med och till och med visste vem Annika Lillemets är.

Roligast var en fint utstyrd dam, nypermanentad valet till ära, representerande sossarna, som med näsan i vädret tyckte att: ”Vi vill ju inte gå tillbaka i utvecklingen”!! Precis som om vi människor har blivit utlovade någon sorts evig hedgegomi över planetens alla andra arter. Man behöver inte läsa särskilt mycket om vår jords historia för att förstå att det (utanför människans värld) är det den mest lämpade som överlever, inte den som så vill.

Men efter att ha lyssnat på Carl Norbergs intervju av Kristdemokraternas ledare, Göran Hägglund, vad kan man förvänta sig? Fredrik Reinfeldt fattades, (var väl ute och spelade golf med Obomba?) annars är väl han välinformerad nog genom bror sin eller sin morsa, Birgitta, som har djupa kontakter inom bank-parasit-världen.

Hur ska jag kunna gå valurnan och bekräfta mitt godkännande av dessa stollars befogenhet att fatta beslut rörande vårt fortsatta liv? Detta oavsett partifärg? De har ju inte minsta aning om någonting rörande vårt samhälles viktigaste enskilda föremål, våra bytesmedel! Ändå vill de kalla sig för ledare! Men det kallas ju för demokrati att vi genom vårt valdeltagande bekräftar samhällets styrelseskick.

Nästa steg blir ett samtal till Karlavagnen, om de nu släpper fram mig? Får väl säga att jag ska prata om mina höns, tuppens för långa sporrar, morötter eller nåt annat?

2 kommentarer:

Janne sa...

Farfar, det var inte snällt. Ibland tror jag du är grinigare än jag.

Farfar sa...

Ha ha! Men grinigheten får stå ut med, om man vill se en gråtfärdig tillväxt-predikande moderatkärring!!