Leta i den här bloggen

söndag 6 mars 2022

 Jag följer många sidor på internet, alldeles för många, säger min fru. Du sitter jämt vid datorn, säger hon. Och om du inte sitter vid datorn så pillar du på din telefon. Då svarar jag: om jag ska hitta relevanta och vad jag tror är sanna nyheter, så måste jag följa de sidor som presenterar vad jag tror är sant.  Statens och vår privatägda medias nyheter stämmer inte med verkligheten, säger jag. Och så är grälet i full gång för en timma eller så. 

Ibland är det nästan omöjligt att skilja sanningen från lögnen och ibland är det väldigt enkelt. Jag läste vad en högt ekonom sa om vårt penningsystem häromdan. Jag kommer tyvärr inte ihåg adressen, men det finns så många som säger samma som han så det kan kvitta. 

Han sa, att det är många som säger att det stora felet med dagens penningsystem är att inte pengarna till räntan skapas i samband med att skulden. Men det är fel, sa han. Det spelar ingen roll så länge befolkningsmängden ökar i takt med skulderna!! Och visst fan har han rätt!! Resurser och energi nämnde han inte i några större ord, de utgjorde nämligen en så liten del av ekonomin att de var försumbara. 

Men kan befolkningsmängden då öka i all oändlighet? Nej givetvis inte! Dubbleringstiden är just nu cirka 70 år, men detta stämmer inte ett skit med skuldtillväxten. USA,s skuldökning:

https://www.facebook.com/994863120711653/photos/bilden-illustrerar-skuldtillv%C3%A4xten-nominellt-i-usa-sedan-1900-talets-b%C3%B6rjan-unde/996871977177434/

Jag fattar inte hur skiten kan hålla på. 

Det är roligare att lyssna på Rita Rudner:

https://www.youtube.com/watch?v=QmkU7rxs1RA&list=RDwontZ1z5ms0&start_radio=1&rv=wontZ1z5ms0

 




Inga kommentarer: