Leta i den här bloggen

fredag 1 november 2019

Limits to Growth uppdate 2019

Dennis Meadows borde inte vara en okänd figur för denna bloggs läsare. Jag hittade en ny föreläsning som denne kloke man höll i juni i år. Han stakar här, med osviklig precision, ut vår civilisations framtid. Han tar upp klimatförändring, energibrist, ekonomisk tillväxt, överbefolkning som de största problemen:

https://www.youtube.com/watch?v=aRXb4bJhSSw

Jag tänkte först lägga upp föreläsningen på min Youtube-sida, men ångrade mig. Vem vill höra fakta om verkligheten från en domedagsprofet. De som härbärgerar på Youtube, många av mina släktingar och vänner, vill det i alla fall inte. Inte ens om det kanske är världens främsta ingenjör. De vill hellre lyssna till våra politikers svammel om vår för evigt rosiga framtid. Realism lockar inte många lyssnare.

Jag läste här om dagen ännu ett inlägg om Bank of England,s och Federal Reserv,s planer för en införande av en ny digital valuta. Steven Guinness har i sommar skrivit en rad artiklar om centralbankernas agenda för vår ekonomiska framtid:

https://www.zerohedge.com/crypto/boe-and-fed-continue-advance-digital-currency-agenda

Läs om ni vill, jag tror han har rätt i det mesta. Tiden för nya internationella digitala valutor är nog inte mogen än, men planerna finns. I Sverige heter denna delvis nya valuta e-kronor. Efter den dagen de införts är det slut på allt vad vi kallar demokrati. Myndigheter och staten kan sedan följa allt vad vi tar oss för. Om man kombinerar 5G-tekniken med digitala pengar så är det inte svårt att föreställa sig det övervakningssamhälle som kommer.

Men det finns ett stort aber, den billiga energin, den kommande bristen på olja, även kallad peakoil. Tur att man är gammal.

Inga kommentarer: