Leta i den här bloggen

torsdag 19 december 2019

Steve Keen om olja, ekonomi och framtiden

Jag skrev för lite sedan ett inlägg att "Vi har problem" : http://ilsken-farfar.blogspot.com/2019/11/vi-har-problem.html

Jag skrev då att de flesta ekonomer inte har en endaste susning om att det är tack vare oljan vi har en ekonomi likt vi idag tar för given.. Men det finns ett undantag i alla fall, Steve Keen. Han låter sig här bli intervjuad av James Howard Kunstler: https://kunstler.com/podcast/kunstlercast-323-chatting-with-economist-steve-keen/

Han har ändrats sig en hel del från det att jag sist lyssnade på honom. Kanske har han  läst vad Nate Hagens, Charles Hall, Dennis Meadows m.fl. skriver.

Men tänk han som är professor i ekonomi och allting. Han har lyckats komma fram till att vår enda framtid är ett lokalt samhälle. Men jag då? Jag som knappt har utbildning i äggkläckning, jag har  lyckats komma fram till samma sak. Men hur som, det känns inte längre lika ensamt att äga insikten om vår framtid, om vi nu nån vill säga. Fler och fler verkar vakna och genomskådar politikerna lögner. Som de pågående lögnerna om att vi ska fasa ut de fossila bränslena till exempel. Det är nämligen inte vi som kommer att fasa ut de fossila bränslena, det är de fossila bränslena som kommer att fasa ut oss människor.

Hur som, släng dig väggen Lövén, du har inte lyckats komma fram till någonting. I alla fall inte officiellt. Men ja, visst ja, det gäller att behålla sina fördelar också. Det gäller att fortsätta leva som en parasit också. Ja då ligger jag fortfarande långt efter. Fan också.

Jag har Kunstlers bok "The Long Emergency" här, men jag har inte orkat läsa. Den handlar om tiden efter peakoil. Får nog ta mig i kragen.

Inga kommentarer: