Leta i den här bloggen

onsdag 13 februari 2019

För er som vågar

Ekdahl och Ekdahl, ni vet de båda töntarna som försöker göra sensationsjournalistik av klimatförändringarna utan att beröra våra pengars inverkan, får här mothugg av en veteran. Ekdahlarna och de flesta av deras gäster, låter lite som Rosling i högform. Rosling, Mandelman blandat med en portion Ranelid. Allt är så positivt, kärleksfullt och underbart att man äcklas. Inte ett moln på vårt samhälles blåa skyar. Allt är bara uppåt. Skulle vara intressant om Ekdahlarna tog in prominent gäst en enda gång. Vad får vi höra av ett gäng politiker, och diverse experter som är rädda om sin statliga försörjning?

Tad Patzek, professor i petrokemisk teknik, håller här en föreläsning om vår civilisations utveckling.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=233&v=nsbtt-6Dpww

Endast för de med starka nerver!

5 kommentarer:

Anna Gustin sa...

En svensk innovatör tänkte 1969-70 ut ett nytt ekonomisk system - ingen är intresserad av ett nyt ekonomiskt system. Han är 85 år idag och säger att han kommer att få ta sin systemidé med sig i graven.
Den är mycket enkel men skulle förändra oerhört. Jag är också trött på alla floskelpellar i TV och radio och all media. Men jag kan inte låta bli att försöka sprida Kalle Gustafsons systemidé. Om Du orkar:
http://www.tidskatt.se/kgsbok.htm

Här är Kalle i 4 korta Youtube-klipp:
1. https://www.youtube.com/watch?v=3kJa21mLocE
2. https://www.youtube.com/watch?v=a56jbsClkQw&t=4s
3. https://www.youtube.com/watch?v=AJ3w1pT_f4Y&t=11s
4. https://www.youtube.com/watch?v=jnvEnXGoYkI&t=17s

Farfar sa...

Tack för tipset! Ska läsa så snart jag får lite tid över.

Jag är egentligen inte intresserad av penningsystem längre, men kan inte låta bli att läsa om det ändå, trots att man inte kan påverka ett skit. Men man kan ju tänka vilken utveckling människan kunde fått om det inte var för vissas naivitet och andras girighet, makthunger och egoism. Hur som, det blir i slutändan tillgången på billig energi som kommer att bestämma vilken framtid vi får.

Anna Gustin sa...

Hej!
Då får säkert rätt. Kalle säger att han kommer att få ta sin systemidé med sig i graven....och det är bara att beklaga att de är de allra mest övergiriga människorna som styr. Det kan de göra för att vi alla går och ger dem våra fullmakter vid varje år...istället för att vända dem ryggen och bygga upp nya system. Snyft.

Farfar sa...

Penningsystemet är vårt samhälles centralaste punkt. Utan pengar inget samhälle. Pengar är det medium som transformerar värdet av undersåtarnas arbete till dem som styr samhället. De gömmer detta bakom det de kallar demokrati.

Jag kom på, för länge sedan, att det inte är en slump att penningsystemet ser ut som det gör. Det beror inte på någon brist på insikt, okunnighet eller förståelse, tvärt om. Vårt penningsystem är konstruerat som det är eftersom det gör de redan rika ännu rikare. De kan investera sitt kapital och åtnjuta en arbetsfri inkomst. Det heter att de låter sina pengar arbeta, trots att pengar framställs, tills ingen kostnad, vid en datorskärm med några enkla knapptryckningar.

Det finns massor av alternativa penningsystem, men den rika elit, som tog makten i samhället för cirka tusen år sedan, vill inte ha något rättvist eller hållbart system. De vill vara rika och får de inte vara det så kan världen lika gärna gå under vad dem anbelangar. Detta är vad jag lärt mig genom att studera vårt samhälle.

Det enda som återstår för mig är att förbereda mig på den kommande kollapsen.Sen får vi se vilka som ansluter till det närsamhälle som följer efter detta. Jag försöker lära mig om ätliga diverse vilda växter, jaga med primitiva redskap, fiska mm. praktiska saker.

Roligt att det finns sådana som du. Man tröttnar på att skriva för sig själv :)

Anna Gustin sa...

Ja...jag känner till allt det Du skriver. Efter 10 år till sjöss ville jag begripa hur det kunde vara sådan obalans på vår planet när vi bor i ett enda stort växthus. Så jag läste allt jag kom över inom ekonomi...och tittade på mängder av Youtubeklipp...när det blev möjligt.Det är kunskaper som vi borde få i grundskolan inte behöva söka i vuxen ålder. Vi behöver byta ut både det "demokratiska systemet och det ekonomiska systemet...men så länge vi ger våra öppna mandat vid varje val, för att vi inte förstår att vi är lurade, så lär det fortsätta. Det gör mig djupt ledsen.Men man kan ändå inte låta bli att försöka sprida de få geniala idéer som finns. Sen får man försöka leva i nuet så mycket det går, för man vet aldrig när det tar slut,