Leta i den här bloggen

fredag 4 januari 2019

Allvarligt, ett hot mot demokratin, allt är Rysslands fel

Så var ännu ett år till ända, 2018. Tio år har passerats sedan industrisamhället gick i konkurs. Skifferolja, flytande naturgas NGL och tjärsand, har tillsammans med centralbankernas pengatryckande lyckats hålla igång vår självklara värld långt efter bäst före datumet. Jag trodde inte att så kunde ske, men regler och lagar kan ändras så att de passar elitens agenda. Jag tänker inte rabbla det dagliga flödet av orimligheter, vem som som kan läsa och vet var man ska leta kan följa detta. Hot och mutor kan numera styra vår så kallat oberoende media.

Förr förslavade adeln allmogen med hjälp av vapen och knektar. Nu har samma adel blivit mer sofistikerad och styr allmogen (medelklassen) med hjälp av staten och de skulder dess banker skapar till ingen kostnad. I dag är hela världen så överskuldsatt att det inte på något vis går att betala mer i ränta än ens en liten andel av det som förr ansågs vara en normal ränta. Amorteringar är bara att glömma.

Spekulation med folkets bytesmedel i hedgefonder, pensionsfonder, placeringsfonder, osv. har drivit penningsystemet till en närstående kollaps. Vad som ska ersätta det nuvarande är inget vi vanliga dödliga i demokratiska val får rösta om. man kan nog säga att detta skulle vara ett hot mot demokratin. Ett allvarligt hot, om man nu ska använda ett vanligt uttryck i radio och teve nuförtiden. om det nu inte kan skyllas på Ryssland, förstås.

Ett annat allvarligt hot mot vår så kallade demokrati är peak-diesel, som jag nämnde i förbigående för ett tag sedan. Detta får inte heller nämnas i vår demokrati. Att dieselbrist är ett allvarligt hot mot demokratin är nog det minsta man kan säga. Dock inte enligt ekonomerna, dieselinköp utgör ju en så liten del av vår ekonomi att detta kan förbises. Jag kan trösta med att nya ekonomiska system är på gång, uttänkta av samma elit som de som konstruerat dagens. Att detta nya system inte heller är till gagn för gemene man kan man räkna ut med röven och en bit krita.

Att skapa pengar som skuld gagnar bara den som skapat systemet. Ett penningsystem som är varubaserat är däremot oerhört svårt att manipulera, vilket de styrande är väl medvetna om. E-kronor är ingen lösning eftersom dess mängd är ännu lättare att manipulera för stat och elit. Jag skulle kunna gräla med Lincoln om detta, men orkar inte. I slutänden kvittar det lika, vi kommer inte att få brist på pengar vi kommer att få brist på resurser. Brist på ren luft, rent vatten och billig energi kommer att bli det som slutligen knäcker vårt så dyrkade samhälle. Vi får ideligen höra om naturfolkens fattigdom eftersom de styrande mäter allt vi gör i de pengar de själva konstruerat. Men naturfolken använder bara cirka tio procent av sin tid för att anskaffa det de behöver, resten av sin tid kan de använda till att umgås med när och kära.

Hur som får vi hoppas skiten håller ihop ett tag till eftersom jag har beställt en ny sorts sojafrö till utplantering. Jag har även tänkt mig odla potatis, sötpotatis, bönor, ärter, raps, solrosor, morötter och kanske något till. Frun vill sätta sallad, broccoli och annan kaninmat, men det får hon fan i mig odla på andra land än de mina, så det så!

Däremot ska jag leta upp och sätta Knölklocka, en gammal odlingsväxt i denna del av världen, numera förvildad med mycket goda och energirika rotknölar. Jag har även lärt mig ta bort ekollonens tanniner. Det är mycket enkelt. Skålla ollonen snabbt. Ta bort skalet och riv till ett grovt mjöl, Lägg i kallt vatten och byt vatten flera gång tills mjölet inte smakar beskt längre. Den färdiga produkten smakar inte mycket men mjölet är mycket energirikt med sjuttio procent stärkelse.

Nya tider väntar om hörnet, denna gång kanske utan den adel som förslavat allmogen de senaste tusen åren?

Inga kommentarer: