Leta i den här bloggen

måndag 2 maj 2016

Fega politiker

Varför är våra politiker så fega mot USA,s bankpolitrucker. Det nya handelsavtalet med USA,s penningmaffia, TTIP, ska tydligen undertecknas snart. Enligt mina källor gäller då tolkningsföreträde för amerikansk industri. Att detta strider mot allt vad som kan kallas demokrati verkar självklart. Ändå finns det politiker i Sverige som strider för ett undertecknande. Feghet eller mutor?

Att USA ligger bakom att vi har ett penningsystem som kräver evig tillväxt borde de flesta av våra valda veta. De flesta av oss vet idag att vi bor på en runt litet klot i utkanten av en galax. Men sunda förnuftet säger att en ekonomi inte kan ha evig tillväxt. Men våra politiker kanske har missat detta. Eller saknar kanske politiker sunt förnuft? Ja, vad vet jag. Men jag vet att de politiker jag känner aldrig varit några större begåvningar i matematik, som väl kan få representera sunt förnuft.

Att alla politiker har en stor glappig trut som kan lära sig rabbla samma ramsa om och om igen, det vet alla. Men det har väl inget med sunt förnuft att göra, även om väljarna verkar tro det. Minsta barn kan rabbla en ramsa, dock utan att förstå så mycket av dess mening. Kanske det är samma med politiker. De får en ramsa nedskriven av en så kallad talskrivare, sedan rabblar de den ramsan tills det kommer en ny ramsa?

Men tillbaka till varför politikerna över hela Europa inte vågar säga ifrån till penningmaffian. Karriären kanske hägrar. Som för våra svenska mutkolvar, Reinfeldt, Borg, Östros, Nuder, Salin, osv...Den ende som inte fallit i hot-mutgropen verkar vara Ingmar Karlsson. Heder åt honom då.

Men det var inget svar på min fråga och jag har inget svar. Däremot har jag ett svar på att vår värld är ytterst ändlig:

http://www.theguardian.com/environment/earth-insight/2013/dec/23/british-petroleum-geologist-peak-oil-break-economy-recession

Inga kommentarer: