Leta i den här bloggen

fredag 17 maj 2013

Kapitalismens återvändsgränd

Jag vill bara tipsa om ett sevärt program på teve. Kapitalismens återvändsgränd:
http://urplay.se/Produkter/173641-Varlden

Orimligheten i att skapa pengar såsom räntebärande skuld förklaras på ett för den ovetande och för att visas i teve, på ett mycket pedagogiskt sätt. Att vår nuvarande kapitalism står inför en global kollaps på grund av vårt sätt att skapa våra pengar, förklaras också. Brister finns också, till exempel  nämns inte Peakoil eller någon annan kommande resursbrist.

Däremot prats det om guld som den stora räddaren! Men att guld på något vis skulle kunna motverka den kris som nu väntar stämmer inte överhuvudtaget. Guld har hittills varit den bästa av värdebevarare, men detta i värld full av verkliga resurser. Guld är en till det mesta en fullständigt obrukbar metall när dessa resurser inte längre finns.

När detta inses, blir odlingsbar mark och kunskap om hur att försvara och bruka den, det enda verkliga värdet! Alla andra värderingar kommer att utgå från detta!

2 kommentarer:

stefan sa...

Jo så är det planeten i sig är ett värde som grund för alla andra värden. Rätt självklart inte självklart i fall man kunde transportera sig vart som helst i Universum vilket jag inte hört existerar än i alla fall. Och en som jag som är satt i skuld (inte lånat ett öre) så kan jag inte införskaffa dessa grundvärden. Så sådana som mig kan de väl gasa ihjäl eller nått ,hur som så är det deras gärningar och jag lägger min tröst i Gud och skulle inte vara rädd för ett sådan utveckling slut på mardrömmen bara för så är mitt liv en jävla mardröm och majoriteten utan förstånd tycker att så är bra eller så vet de absolut ingenting bara ,jag bryr mig inte om det längre.

Farfar sa...

Nästa mänskliga samhälle blir ett samhälle baserat på medmänsklighet, lokala initiativ och samarbetsförmåga. I total motsats till dagens egoism och konkurrenssamhälle. I nästa samhälle går det inte att ställa ut pengar som skuld, vilket innebär ett totalt annorlunda samhälle. Ett samhälle där alla behövs.

Jag har en mycket ljus vision om detta framtida samhälle, om nu bara alla dagens skuldslavar vaknar i tid och kräver ett sådant samhälle??