Leta i den här bloggen

tisdag 19 februari 2013

Gengas

Jag inte byggt ihop min gengasdrivna traktor. Varför vet jag inte. Slöhet, idioti, apati, you name it, vad vet jag och konstigt är det. Jag har till och med ett Svedlund träkolsaggregat liggande och en Ferguson traktor årsmodell -52. Jag har till och med en anläggning för träkolsframställning till terapretagödsling. Men jag har inte gjort färdigt min traktor. Inte ens börjat. Jag får skylla på åldern och en begynnande senilitet, det måste vara giltigt i detta fall.

Men nu ska det bli av. Ska bara samla på mig lite reservdelar till traktorn först och ett nytt 6-volts batteri. Det var nämligen 6 volts elsystem på en Freguson -52 och det passar mig perfekt, för det har fläkten på mitt gengasaggregat också. Gengas skulle även kunna driva en liten Briggs Stratton motor med tillkopplad generator. Har till och med en femhästare liggande, odödlig liten sak så länge det finns olja i tråget. En bilgenerator också och ett par bilbatterier så vips har man både lyse och lite värme även i de oroligaste av tider.

Gengas är emellertid ingen ersättning till den olja vi är vana vid och driver inte på långa vägar den komplexa värld vi har byggt upp i dagens självklara samhälle. Men gengas har många fördelar och drev många saker under och efter andra världskriget när Sverige inte fick tag i någon olja.

Det finns två olika system, ett som drivs direkt, av småhuggen ved och ett som drivs av träkol. Träkolaggregaten är mindre och lättare och satt i första hand på personbilar. Jag har faktiskt sett ett litet hemmabyggt aggregat monterat på en motorcykel. Gengasen är emellertid inget annat än lagrat solljus och finns teoretiskt att tillgå i en årligt tillväxande mängd av cirka 3,3 kubikmeter ved per hektar, vilket motsvarar cirka 3300 kWh. Inte fy skam.

Man skulle kunna bygga en anläggning, driven av gengas, som genererar hushållsström och vars kylvatten värmer husets värmesystem. Ett värmekraftverk i miniatyr och oändligt mycket bättre än den bästa av solfångare, men det kräver förstås en lite mer komplicerad infrastruktur.

Hmm.......

Rättelse 3,3 kubikmeter torkad blandved innehåller 1250 kWh per kubikmeter vilket ger 4125 kWh per hektar.

4 kommentarer:

Bodis sa...

Intressant projekt du har på gång där. Det verkar vara mest äldre herrar som genomför dessa handfasta projekt trots att det är den yngre generationen som behöver det som mest. Iofs så om man tänkt leva en 10-15 år till så kommer även äldre herrar behöva dessa lösningar och det är lnog oftast där ekonomin finns för att genomföra sina visioner. En bra vinkel du har på inlägget är att med biogas finns en beräkningsbar övre gräns för hur mycket per år man kan få ut i effekt.

Farfar sa...

Om ändå våra så kallade ledare kunde inse samma som du och jag. Men de kanske inte vill??

Anonym sa...

Min far sålde Ferguson under 25 år !
Han var reperatör först i många år sen blev han försäljare här i norrland. Mycket duktig och omtyckt. Alltid ärlig.Slängde gärna på sig overallen för att hjälpa nån bonde med problem med sin Ferguson

Farfar sa...

Du har ingen reparationshandbok?