Leta i den här bloggen

tisdag 23 oktober 2012

Biokol

Det har varit en del tjat om biokolgödsling här på bloggen. Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Fick en kommentar om att hålen i biokolet var så små att biologiska molekyler inte passade?? Tja, vad ska jag säga, utom att jag tänker då inte mäta vare sig molekylerna eller hålen som de ska passa i. Men jag tycker att om indianernas odlingsjord fortfarande håller streck så var det väl själve fan om inte jag ska prova. Lyssnade till denne gubbe: http://www.youtube.com/watch?v=1-hSl59ET2A&feature=related för ett par år sedan. Sedan visste jag att Folke Günter var engagerad och han brukar inte vara inblandad i vad för skit som helst.

Nu har jag i alla fall provat biokol i fyra djupsängar med blandat resultat. Jordärtskockorna och solrosorna blev enorma medan purjolöken sket sig fullständigt. Varför kan fråga sig och jag som tidigare i livet bara odlat maskrosor har inget svar. Jag planterade i alla fall jordärtskockorna med bara 25 centimeters mellan plantorna mot rekommenderat 70-100 centimeter. Solrosor ska väl också planeras med nåt liknade avstånd men jag höll 25 centimeter där med. De blev båda över tre meter färdigvuxna! Jordärtskockorna gav fem liter under bara en planta! Purjolöken blev däremot bara något större än en stoppnål, men vägrade i alla fall dö tills jag grävde upp skiten.


Det skrivs i alla fall mycket om biokol numera bla.: http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=123529

Och eftersom jag är en stor beundrare av Folkes Günters idéer så jag ska göra mera kol och låta den ligga blandad med hönsskit över vintern. Kolla här:

www.astridlindgrenshembygd.se/sitefactory/.../download.aspx?...

Ska läsa den i kväll.

Go´natt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant väldigt intressant. Vet du om det funkar lika bra med kolstybb? Jag har nämligen en gammal kolmila i skogskanten Grävde lite där och det verkar vara minst en meter tjockt lager och omkretsen är säkert 8-10 m så det finns en del. frågan om det funkar att häva i sådant i djupbädden för den kolen har ju några år på nacken. Eller måste et vara färsk kol?

Tjing

// Berra

Farfar sa...

Efter vad jag förstått binder kolet kvar gödseln en längre tid än i jorden. Själv har jag gjort i ordning 12 djupbäddar och blandat kol med jord. Jag har inte så mycket kol i varje bädd, men jag tycket det växer bra. Jag har även odlat samma grödor i ett vanligt land för att ha och jämföra med.

Men det verkar vara olika för olika grödor. Morötter, broccoli, spenat, potatis, växer så det knakar. Jag har aldrig sett så stora morötter förut. Men jag har provat med bönor och de växer knappast alls i djupbäddarna? Däremot växer de på friland.

Man får nog prova sig fram, vad som passar. Men har inte upplevt något speciellt negativt hittills:)Om det går att göra på kolstubb vet jag inte, men det borde funka. Jag ska förresten göra en ny större kolningsmila så snart jag hinner.

Forskningen är ju förhållandevis ny men du kan ju lyssna här:
https://www.youtube.com/watch?v=T3pLXIMdPXQ

Anonym sa...

oj. 12 bäddar. satan va du måste ha grävt... jag har gjort en färdig nu 10 m lång och 1,5 bred. 8 skottkärror kolstybb och 15 kärror komposterad fårskit och 1 kärra färsk hönsskit iblandat. känns bra :) ska bli minst 4 bäddar till

Jag testade en bädd i våras med bara fårskit tippat på backen i en sträng ca 30 cm hög. jag planterade purjo där och vitkål och snus. Vilken skörd! Purjon blev jättegrov och hög. Men kvickroten växte igenom bädden. så nu gräver jag ordentligt istället.

nu ska jag lyssna på ditt filmtips.

Tjing

/ Berra

Farfar sa...

Ta inte för mycket kol från början, det försvinner ju inte. Det är nog bättre att ta lite kol i taget och bara prova i en bädd eller två först.

Gödseln däremot försvinner med regnet.

Lycka till. Du kan gärna skriv lite en annan gång och berätta hur det går. Här är ett annat mycket sevärt alternativ om skogträdgårdar. Kanske inget för Sverige, men i alla fall:

https://www.youtube.com/watch?v=KUUxrUw4XYk