Leta i den här bloggen

fredag 26 oktober 2012

Teveprogram

Såg ett teve program i går kväll. Jag tittar nästan aldrig på teve, men gjorde ett undantag i går.

Så här står det i tablån:
”Den ekonomiska krisen blir alltmera märkbar för USA:s befolkning. 46 av 50 delstater är på väg i konkurs och förtroendet för politikerna och det etablerade samhället är lågt. Detta har lett till att människor går samman och skapar alternativa samhällen. Regissören Alexander Oey har rest runt i landet och besökt städer där invånarna har skapat egna lösningar.”

Programmet går i repris ikväll och imorgon, det finns även i datorn: http://urplay.se/170949

Det är ett mycket bra program. Manuel Castells beskriver i programmets inledning hur det ser ut i stora delar av USA och därmed även vad snart kommer hit. En framtid helt orsakad av bristen på billig olja och ett fullständigt sinnessjukt penningsystem. Slutet av programmet handlar om Transitions Towns-rörelsen (Omställning Sverige) och då nämns till och med peakoil, även om dess konsekvenser inte tas upp på ett särskilt genomtänkt sätt. Skuldfria lokala pengar nämns också: http://www.berkshares.org/

Många tror att vi kan lösa problemen med dagens skuldbaserade penningsystem genom att staterna skapar skuldfria pengar och därigenom bort banksternas funktion. Men detta kan bara fungerar i de samhällen vi människor hittills sett, alltså de vars resursbas växer. När bristen på den billiga energi, vi hittills tagit för given slår igenom, går det inte för en stat att säga att våra pengar har ett visst värde eftersom detta värde inte kan upprätthållas i framtiden. En vara eller en tjänsts värde kan däremot upprätthållas så länge löftesställaren lever.


FRAMTIDENS PENGAR BLIR DÄRFÖR LOKALA, ENDAST TILL FÖR ATT ANVÄNDA INOM DEN LOKALA KRETS DÄR ALLA KÄNNER ALLA OCH LITAR PÅ VARANDRA!!

Detta bytessystem tror jag, till skillnad mot nästan alla andra, inte är något nytt, för så såg troligen våra samhällen ut för tusen år sedan och det är där vi åter hamnar, i bästa fall.

3 kommentarer:

Peter Madison sa...

Blev glad av programmet som visade dels på det totala vansinnet därute men också på de möjligheter och lösningar på problem som vi alla står inför.

peter sa...

Hej Farfar,

Förstår på ditt inlägg att du blev upprörd efter att ha läst på min blogg om skuldfria pengar. Det var lite tråkigt att se eftersom jag tror att vi är på samma sida. Vet inte om du sett det svar jag skrev på min blogg, men vill gärna förklara lite.

Jag har självklart tänkt den tanken flera gånger om att det är försent för skuldfria pengar, men det som jag anser kunna tala för det här systemet är att det verkar klara av noll tillväxt, eller kanske tom negativ tillväxt och ingen inflation under lång tid. Och det kanske världen kan klara av ett tag till även efter/under peak oil, vilket jag precis som du, anser vara det största hotet i samband med nuvarande penningsystem.

Lokala valutor och lokalsamhällen ser jag nästan som en “no brainer”, då det kommer vara ett måste inom en snar framtid och kan kanske fungera samtidigt som statlig skuldfri valuta under en period.

Berkshares är ett intressant projekt som jag läst på om tidigare och jag länkade också till Kunskapskanalens senaste avsnitt av “Världen: Utopia i USA”. Problemet de upplever är att man ex. inte kan betala skatt med den valutan, samt att det inte går att köpa internationellt producerade saker under en övergångsperiod innan peakoil, och då måste de idag växla till sig “skuldvalutan”. Hade det funnits en statlig skuldfri valuta(som då främst används i internationella och “statliga” sammanhang) att växla till sig som det betalades skatter med, så hade det problemet blivit mindre. Lokala valutor hade kanske också spelat en roll till då, de hade fungerat som jämvikt mot “statens” valuta, som inte hade kunnat urholkas lika lätt pga krig, vanskötsel etc. Då hade människor i större grad växlat till sig den lokala valutan.

Som jag anser det måste vi först bli av med “skuldbergen”, och då kan detta vara rätt första steg som måste ske snabbt, därefter kommer lokala valutor kunna blomstra. Det är därför jag kallar det just ”lösningen på skuldkrisen” på min blogg. Men detta är ingen lätt uppgift att lösa, och den blir inte lättare att lösa när man inser allvaret med peak-oil, så det kan tyvärr vara precis som du säger. Att denna lösning redan är “förlegad”, men jag har svårt att se att man tvärsäkert kan veta det redan nu.

Det som gör det hela ännu mer intressant är att samma person som var medförfattare till ”Chicago Plan Revisited”, Michael Kumhof, också är medförfattare till en ny rapport om ”Peak-Oil”. Det måste rimligtvis betyda att han tror på skuldfria pengar även efter peak-oil. (Annars är han verkligen inget att lita på). Se mer om denna rapport på Cruel Crude:

http://www.peak-oil.se/2012/10/imf-ute-med-nya-rapport-om-peak-oil-igen.html?showComment=1351796756632#c6013798645093354052

Sedan vill jag tillägga att jag gärna lägger ut en text om hur lokala valutor kan bli lösningen på skuldkrisen, har dock inte hittat någon sådan på svenska. Ej heller någon rapport eller dylikt som jag kan översätta. Tar tacksamt emot tips och kommer lägga ut det så fort jag funnit något material att jobba utifrån. Jag vill, precis som du, bli av med nuvarande system och skapa något bättre för oss alla. Det är det viktigaste.

Tack igen för en bra blogg.

Farfar sa...

Hej Peter,


Tack för din så väl genomarbetade kommentar! Alltid roligt med människor som tänker och ifrågasätter. Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag att vi passerat det stadium där skuldfria pengar kommer att accepteras i en vidare krets. Skuldfria pengar ställs också ut som ett bytesmedel utan eget inneboende värde. Skuldfria pengar kräver en icke krympande framtid vilket bara är lite bättre än dagens pengar som kräver en ökande framtid.

Den kommande bristen på energi kommer emellertid att omöjliggöra dagens transportstruktur och därmed alla möjligheter till utbyte av varor och tjänster i en vidare krets och därmed dagens pengar. Vår kommande bytesmedel kommer att bli så lokala att de når den kommande ekonomins gränser. Men utan dagens transportsystem blir inte en sådan ekonomi så vidsträckt. Vad dessa bytesmedel kommer att bestå av vet jag inte, men hjälpsamhet och tjänster har alltid accepterats som ett bytesmedel, vilket förutsätter att medborgarna i en framtida ekonomi känner och litar på varandra.

Denna värld är den bästa av världar, men den kommer tyvärr inte att utan strid tillåtas existera av dagens maktelit.


Jag har haft ont om tid ett tag och har inte hunnit skriva så mycket nytt (jägarexamen, styckningskurs, jakttorn, sotningskurs, kakelugnsbygge, mm). När jag har haft lite tid över så har jag haft jämnt sjå med att försöka följa de bloggar som finns i min lista och några till.