Leta i den här bloggen

tisdag 14 augusti 2012

Livselexiret

Är det att vara en domedagsprofet att våga se sanningen i vitögat? För jag blir kallad så, en domedagsprofet. Fast det är klart, att om man förutspår vårt konsumtionssamhällets, bilismens, girighetens, egoismens, undergång inom en snar framtid, så är väl detta troligt. I alla fall om man som jag upprepat detta för sin omgivning i snart fem år. Men om man vet att våra pengar skapas som skuld med en till skulden hörande ränta i en exponentiellt växande domedagsspiral, så borde alla med någon kapacitet att tänka hålla med.

Nu var det inte detta jag skulle skriva om idag, utan det som driver vår värld, olja. Vi använder idag, globalt, cirka 75 miljoner fat (ett fat är 159 liter) olja per dag, för driva vårt samhälle. Ledande forskning säger att olja nådde sitt utvinningsmaximum någon gång runt 2005-2009. Detta kommer att få förödande konsekvenser för vårt samhälle. Att betala 15 spänn för en energi mängd motsvarande 16 timmars mänskligt muskelarbete är inte bara billigt utan orimligt, oförskämt, löjligt och givetvis långsiktigt omöjligt.

Statistiken visar att vi sedan 1984 använder mer olja än vi hittar i nya fyndigheter. I dag använder vi 4 fat olja för varje nytt vi hittar, vilket givetvis långsiktigt är en omöjlighet i en energikrävande värld. 2009 använde vi globalt 25 miljarder fat olja men vi hittade bara 5 i nya fyndigheter. IEA ( International Energy Agency) erkänner peakoil i konventionell olja , men inte dess Amerikanska motsvarighet EIA. IEA säger att vi kommer hitta ersättningar till oljan i skifferolja, tjärsand, NGL, fan och hans mormor. EIA tittar bara på dagens konsumtion av olja och förutsäger framtidens behov genom att följa dagens utvinningskurvor. Hur och var denna olja ska finnas uppges inte.

Den mesta oljan vi använder kommer från tusentals olika fält. Men de största tjugo oljefälten som tillhandahåller över hälften av dagens olja upptäcktes mellan 1928 och 1970. Nästan alla dessa giganter har nu passerat sin maximala utvinningskapacitet.

Varför säger då ingen i oljebranschen något? Jo, alla har flera olika anledningar att ljuga.
  1. Oljebolagen vill släja sin olja så dyrt som möjligt och inte att vi utvecklar och använder några allternativ.
  2. De stora länderna (USA, Frankrike, England, Tyskland) ljuger därför att annars skulle Arabländerna få för stort inflytande på den så kallade världspolitiken.
  3. Militären vet detta mycket väl, men vill inte att någon ska tro att deras oljedrivna maskiner ska vara mindre effektiva.
  4. OPEC ljuger därför att deras export är beroende av hur stora reserver de har. När detta infördes på åttiotalet ökade OPEC,s reserver till det dubbla över en enda natt.
  5. Kanadas enorma reserver av tjärsand är en av pengamänniskornas stora bluffar, gjord bara för att hålla igång skuldsättningssystemet. Det kostar ett fat olja i uppvärmning av marken där oljan finns för varje tre fat som utvinns. Vilket innebär att den smutsiga utvinningskapaciteten aldrig någonsin kommer att överstiga 5 miljoner fat per dag. Vilket i sammanhanget är en fis i havet.
USA var länge världens största oljeexportör. Men den inhemska konsumtionen blev större än exporten redan på 40-talet. Trots stora fyndigheter i Alaska och försök med skifferolja, tjärsand är det ingen människa som satt sig in i situationen som ens föreställer sig att USA någonsin ska komma tillbaka till 40-talets nivåer. I stället har nu de flesta av världens oljeproducerande länders produktion passerat sitt utvinningsmaximum och producerar allt mindre. Den tyska ”Energy Watchgroup” med många flera forskare, såsom Campbell, Aleklett, Höök, tror att den globala tillgången på olja kommer att vara mindre än hälften redan 2030. Nya upptäckter av olja redovisade för åren en ökning i nya fyndigheter för åren 1995 – 1999 + 5,5%, 2000 - 2005 + 8%, 2006 – 2009 + 0,4%. Dagens oljeutvinning befinner sig på en platå sedan 2005 med en produktion på cirka 88 miljoner fat per dag. Varav 12 miljoner fat är NGL (Natural Gas Liquids) från gasfält. Det är inte så svårt att inse att denna platå kommer att övergå i en nedgång inom en snar framtid.

Det var ett djälva tjat om olja kan man tycka. Men den framtida tillgången på olja är de utställda krediternas enda möjlighet att kunna betalas med verkliga värden. Pengar är krav på energi och olja är vår i särklass viktigaste energikälla, vare sig vi tycker om det eller inte.

4 kommentarer:

Kalle sa...

Jag ska börja med att berömma dig för din blogg. Mycket informativt, må jag säga!

Jag förstår vad du skriver och funderar alldeles för mycket kring detta utan att faktiskt göra något åt det saken. Jag är väl i förnekelse fortfarande. Har dock försökt diskutera det hela med folk i min omgivning. Man får väl inte den bästa respons om man säger så. De är (som du skrivit tidigare) mer intresserade av nya bilar, stora hus m.m.

Jag ska börja studera nu om ett par veckor, men det tar emot kan jag ju säga! Känns konstigt att börja plugga när man egentligen vet att oavsett vad jag pluggar kommer det inte göra någon skillnad (förutom möjligen detta: http://klaralvdalens-folkhogskola.regionvarmland.se/vara-kurser/sjalvhushallning/sjalvhushallningskurs ) eftersom samhället inte kommer hålla samman hur länge som helst...

Hur många år till tror du det tar innan det spricker ordentligt? Jag menar, priserna på olja lär skena när de inser reservernas nedgång, vilket gör att alla andra priser även gör det.



Farfar sa...

Tack så mycket för det fina berömmet!

Jag känner faktiskt en som läser den kurs du nämner och hon har inte hoppat av hittills. (Hon vet dock inte om att jag ligger bakom denna blogg, så jag ska inte skriva några namn.)

I övrigt kan jag bara konstatera att vi bebor en rund, i Universum fritt svävande ändlig planet, vars resurser då genom fysikens lagar är begränsade. Men genom giriga människors makt har vi påtvingats ett penningsystem som för sin egen överlevnad skull måste för evigt växa. Orimligheternas orimlighet med andra ord. Jag tycker inte att man måste inse så mycket mer.

Jag finner däremot någon sorts egen tillfredsställelse genom att skriva av mig lite frustration och kanske sprida min insikt till några fler. Hoppas du fortsätter läsa och kanske sprider informationen till flera.

Liknande information finner du även på "Ekonomisk Reform",s sidor, där jag även har för mig att Lincoln "Ett nytt penningsystem" förekom för några år sedan. Men varför inte gå med i den helt kravfria "Omställning Sverige"-rörelsen direkt och träffa likasinnade i din egen hemtrakt.

Anonym sa...

Hej farfar, många tänkvärda synpunkter på din blogg!Lever på samma sätt som du, så går med intresse in och tittar på dina skriverier, som det är ett nöje att läsa då du skriver med stil.

Angående "Att betala 15 spänn för en energi mängd motsvarande 16 timmars mänskligt muskelarbete är inte bara billigt utan orimligt, oförskämt, löjligt och givetvis långsiktigt omöjligt."; är de inte så att 16 timmars muskelarbete motsvarar 1,6kWh ( vid en effektutveckling av 100 W), alltså ca 1,50? Vilket naturligtvis gör det ännu mer orimligt..

Sen skulle jag vilja trycka på den oerhört viktiga aspekten att BYTA så mycket som möjligt med varandra, både lokalproducerade varor och tjänster, det är det viktigaste vapnet mot mellanhands- och finansparasiterna, tillsammans med självförsörjning är detta ett dödligt vapen mot dessa utsugare.

Ha det gott! / GeCe

Farfar sa...

Man får tacka för berömmet, jag rodnar.

Skrev lite på Lincolns blogg idag om det lokala både vad gäller valutor och försörjning. Jag är en gammal uppfinnare och mekanikkonstruktör, så att odla min egen mat är ett nytt ämne som jag genom ren självbevarelsedrift tvingats till. Inte så mycket för min egen skull utan mest för att mina barn ska inse det som kommer. Det är ju deras framtid detta gäller.

Jag tror dock pengamänniskorna går en mycket mörk framtid till mötes, hoppas bara att de inte hinner ställa till med för mycket förtret innan de går i graven.

Vi får var och en hjälpas åt på bästa sätt att sprida orimligheterna så ska det nog lösa sig. Själv är jag med i omställning Sverige-rörelsen då det är viktigt att skaffa sig lokala kontakter med likasinnade.