Leta i den här bloggen

torsdag 3 augusti 2023

Den enda blogg som är förankrad i verkligheten?

 Gail Tverberg har återigen, troligen efter ett tidsödande arbete, skrivit ett nytt mycket välskrivet inlägg. Som vanligt handlar det om ett verklighetsbaserat inlägg om oljebaserad energi och dess koppling till vår så kallade ekonomi. 

För så är det ju, vi skulle inte någon ekonomi om det inte fanns olja! Ett fat olja, 159 liter, innehåller lika mycket energi som går åt för att driva en dieselmotor som i sin tur skulle kunna åstadkomma lika mycket arbete som en människa orkar genomföra under 4,5 års arbete, om denna stackars varelse arbetar dygnet runt, vill säga. 

Får jag också påpeka att ett fat olja kostade 85 dollar i går, cirka 850 kr. Så man kan ju ställa frågan, är det någon som vill jobba i 4,5 år för 850.-? Så att inte pengar i någon form skulle kunna fungera, i en värld utan olja, behöver jag väl inte ens nämna? Det blir istället mat för dagen som hamnar överst på listan.

Men det som slog mig är, är jag den ende som numera i hela Sverige, som via en blogg har en länk till hennes blogg? Jag har inte sett någon annan, men tipsa gärna om ni ser någon mer. 

Inga kommentarer: