Leta i den här bloggen

torsdag 31 mars 2022

The Great Simplification, Dennis Meadows

 Nate Hagens gör här en intervju med Dennis Meadows, som jag betraktar som en av dem som begåvats med en av mänsklighetens skarpaste hjärnor och som samtidigt inte utnyttjar detta till att berika sig själv:

https://www.youtube.com/watch?v=zCfnKTzx9FA&t=3215s 

Jag vet att jag mestadels vidareförmedlar andras tankar, men händelseutvecklingen går för fort för att mina gissningar ska vara relevanta. Jag köpte för ett tag sedan några böcker av kända professorer för att kunna fortsätta vidga mina vyer. Men efter att ha läst något kapitel inser man att utvecklingen har sprungit förbi  författaren.

I morgon bli en spännande dag, då vi får se vad som händer med de ryska gasleveranserna till EU och framför allt Tyskland. Tre tyska fackförbund varnade i går för konsekvenserna av ett uteblivet  gasflöde till den tyska processindustrin. Jag vågar inte gissa, men jag tror inte ryssarna ger med sig utan kommer att vidhålla att gasen ska betalas i Rubel, skaffa dem var fan ni vill. 

Att Rysslands valutareserver skulle konfiskeras av USAs banksystem måste den ryska ledningen insett sedan länge, vilket i sin tur skulle skapa det paradigmskifte som nu ovillkorligen måste komma. Väst blir till öst och tvärt om, vilket kommer att bli till en, för generationer framåt, minnesvärd upplevelse för befolkningarna i bägge världsdelarna.

Vad var det jag sa: https://www.youtube.com/watch?v=YfhLfUqKHpI



5 kommentarer:

Anonym sa...

John Titus on Russian sanctions and how it’s killing the dollar

https://jermwarfare.com/blog/john-titus-russia-sanctions

Farfar sa...

En man med klarsyn det :) Men han verkar inte, likt det stora flertalet, ha koll på den energibrist (oljebrist) som vi står inför. Jag ska beställa boken som Ivo Mosley skrivit. Annars kan jag tipsa om Murray Rothbards böcker och då särskilt "Vad har staten gjort med våra pengar?" Den ar blivit översatt till svenska till och med.

Anonym sa...

Putin Driving Up Oil Prices Is An "Outrageous Lie": USF Geology Professor Dr. Marc Defant (podcast)
https://quoththeraven.substack.com/p/putin-driving-up-oil-prices-is-an?s=r

Impact of Russia Sanctions on Europe - Richard Werner
https://www.youtube.com/watch?v=zQRCsiZ4dhs

Farfar sa...

Konstigt, jag lyssnade på samma video förut idag. :)

Men Richard Werner pratar inte om peakoil, som ju är en permanent händelse. Han pratar om, vad han tror, är en tillfällig nedgång av oljeleveranserna till Europa. Jag tror inte han är särskilt insatt i peakoil.

Farfar sa...

Richard Wolf (Wolf Street) har däremot skrivit en del om peakoil.