Leta i den här bloggen

onsdag 2 februari 2022

Peak alla flytande bränslen hände 2018

Enligt EIA (Energy Information Agency, USA,s IEA) hände peakoil (Peak i alla bränslen) i november 2018, säger Alice Friedemann här: 

https://energyskeptic.com/2022/failing-oil-and-gas-companies-a-sign-of-peak-oil/

Peak konventionell olja, alltså råolja, hände 2005 - 2007 någon gång, vilket verkar stämma in på utvecklingen sedan dess. Minskningen i utvinningen kommer att innebära att det blir en brist på olja redan 2025 på 34 miljoner fat per dag, vilket betyder tack och adjö till vår totalt fossilberoende värld. Är ni väl förberedda på detta kära läsare? Såja ni har två år till på er att lära er hämta mat i skogarna, jaga, fiska, odla, lagra, torka kött, sy, hässja, mocka, mjölka, kalva, grisa, ysta, elda, laga skorstenar, bygga kakelugnar, smida och cirka en miljon saker till. Hoppas ni är friska och starka och mycket händigt lagda, för det kommer att behövas. 

Då likstanken så småningom har skingrats så kommer det väl en ny elit och förslavar de godtrogna och skapar nästa samhälle. Så har historien åter upprepat sig. Om nu inte dårarna "over there" börjar ösa kärnvapen över ryssarna, vill säga då blir det väl ingen kvar att förslava. 

Har de överlevande lärt sig något då? Ja, troligen i de första generationerna, men några hundra år senare så lär allt vara tillbaka till ett elitstyrt samhälle igen, med pengar, regeringar, demokrati och hela skiten. Men det blir inte ett globalt samhälle, på grund av energibrist, utan en lokalare värld för de överlevande. Flyg, pizza, datorer, bilar, sjukvård, mode, pensioner, fjärrvärme osv. kan vi bara glömma. De får vara glad och nöjda med det de samlar och eventuellt lyckas jaga ihop.

Själv försöker jag läsa och lära något varje dag. Jag har experimenterat med en pilbåge i över tio år nu, vilket börjar ge resultat. Jag har fått den till att hålla ihop mer än några  hundra skott nu. Den har helt unika riktmedel och är mycket snabb och lättskjuten, Jag har även konstruerat en pilhållare som gör att man kan skjuta flera pilar efter varandra i mycket snabb följd. Jag höll länge på med ett armborst, men kom på flera bra lösningar till pilbågen i stället, vilket passar mig bättre. 

Jag har lärt mig vad vitmossa är och hur den har använts historiskt. Ett flertal ätbara växter har jag lärt mig och hur man bereder dem. Fiske är något som alltid har följt mig, även om det finns "experter" som alltid får tio gäddor på en förmiddag, så får jag så det räcker till. Mört är en nyttig och god men benrik fisk med ett fettinnehåll på 5 procent, ej att förakta. Givetvis har jag skaffat solpanel, laddbara batterier och vevradio, om nu samhället skulle vakna till liv igen :)

Nähä, nu får det vara nog för idag, ni får räkna ut lite själva och detta är ingen preppers-blogg.





Inga kommentarer: