Leta i den här bloggen

tisdag 11 augusti 2020

BNP är inget mått på välstånd

Vårt samhälle är en skapelse där en elit tillsammans med sina säljare, politikerna, härskar och bedrar sina naivaste och mest imbesilla men givetvis röstberättigade medborgare. De har dolt sitt system bakom en nästan ogenomtränglig fasad av maktspråk och diverse susspeckta lagar skrivna på hundratals sidor med svårläst text. Detta just för att ytterst få av detta samhälles medborgare ska orka granska det som rättfärdigar deras makt. Men man behöver inte läsa alla dessa texter för att förstå att systemet bara är till gagn för denna elit. Det är just komplexiteten som är beviset för att hela skiten är just som jag skriver, ett bedrägeri enbart till för att gynna sina skapare. Det kostar nämligen inget för bankerna att skapa de skulder som blir till ett krav på naturens begränsade resurser. Tack vare oljans rika energiinnnehåll har eliten lyckats dölja sina dubiosa verksamheter. Alla har fått en liten del av det välstånd den billiga oljan ombesörjer. Vi lever i en utopi där oljan sköter allt tungt arbete. Då folk förr fick gå eller rida tar vi nu med självklarhet bilen till vårt mål. För några få kronor transporterar bilen, flyget, tåget oss till vårt önskade destination. Färdigmat, producerad och transporterad av billig olja står till förfogande nästan gratis i våra mataffärer. I det ultimata konsumtionssamhället, USA går det 550 oljeslavar på varje medborgare och sjuttio procenet av USA,s BNP består av konsumtion. Coronasjukan har till och med gjort att FED distrubierar nyskapade pengar för konsumtion bland sina undersåtar. Förr har detta kallats inflationskapande, men nu har de säkert hittat på ett nytt. Men att som odisputerad kritisera statens förehavanden är som att köra huvudet i en bikupa. Ingen lyssnar till det man säger. Det begriper väl inte du. Det finns väl ingen som begriper sig på penningsystemet, är vad man får höra. De flesta är till och med så satans korkade att de tror att vi lever i vad som kallas en demokrati. Men det finns ingen demokrati så länge det finns ränta på pengar och BNP är inget mått på välstånd. BNP är ett mått på hur mycket resurser vi lyckats omvandla till avskräde jämfört med den senaste mätningen. Finns det något hopp?

7 kommentarer:

Mikael sa...

Precis hittat hit. Tack för en bra (om än något bitter) blogg :).
Upplever att dessa ämnen aldrig diskuteras i media. Känner mig som att jag lever i en stor jävla hittepå-värld där få faktiskt förstår vad det är som pågår. Känns ensamt ibland.
Undra hur lång tid skådespelet kan fortgå innan det blir uppenbart att vart vi är på väg?

Farfar sa...

Roligt att du hittat hit. Ännu roligare om du får något utbyte av det du läser.

För mig började det hela med att Reinfeldt 2006 nämnde ordet tillväxt 31 gånger i samma tal. Jag tänkte då ungefär, inget kan växa i evighet på vår ändliga planet. I samma veva ventilerade jag dessa tankar med en vän som är professor biologi. Vi kom efter några möten (vi fiskade i samma sjö) fram till att det är olja och inte pengar som möjliggör vårt samhälle. Han rekommendera mig att lyssna på världens bäste oljegeolog, Collin Campbell, som övertygade mig om att peakoil redan hade hänt.

På den vägen är det. Lyssna gärna själv. När jag senare läste om hur vårt penningsystem är beskaffat, ja då tar man sig bara för pannan. Men man inser att det inte på grund av oförstånd som systemet ser ut som det gör. Det är i stället djävulskt planerat för att göra de redan rikaste ännu rikare. Du kan söka bland mina, inte alltid så välskrivna, inlägg och hitta storheter inom ekonomi såsom Edward Griffin, Peter Schiff, Murray Rothbard, Michael Hudson, Steve Keen, Richard Werner. Se upp vilka du lyssnar till, det finns många troll på internet.

Många av oss får snart uppleva en mycket resursfattigare och energifattigare värld. Enligt Bengt Bodin har varje människa i dagens överbefolkade värld en odlingsbar men krympande markbit på 700 kvadratmeter till sitt förfogade. Den ska räcka till allt som gör ett mänskligt liv möjligt. När man det så får man lite perspektiv. Bengt Bodin hittar du hos Exergiakademin. Länkar till Staffan Dellin,s böcker och tankar finns också pulicerade där. Tyvärr dog Staffan Dellin här om året.

Jag har även studerat mycket kring hur våra förfäder överlevt under de tusentals år som det funnit människor på denna planeten och förberett mig så gott jag kunnat. Jag har dock inte skrivit något om detta. Ska försöka med detta fram över.

Mikael sa...

Tack för ett intressant svar.
Själv halkade jag in på ämnet för ca 5-6 år sedan. Bland det första jag hittade var om peak oil på Cornucopias blogg. Dock så tycker jag att hans blogg blivit mer och mer ointressant med tiden. Han skriver mest om börsen och elbilar, knappt ingenting om de ämnen som behandlades tidigiare.
Penningssystemet har jag också satt mig in i och läst en del av de personer som du tipsar om.
Frågan är när denna resurs- och energibrist inträffar. Skifferoljan har förlängt peak oil något, men nu verkar det som om även den har sett sina glansdagar. Hur länge kan detta fortgå frågar man sig?
Personligen tror jag att det inte är så långt borta, någon gång mellan 2020-2030 kommer vi få se stora förändringar.
Vad tror du?

Farfar sa...

Jag tror att USA kommer att leda västvärldens samhällen till sin undergång inom de närmaste åren. De länder som kommer att utvecklas är i Asien, ledda av Kina. USA är idag världens störta oljekonsument med 20 miljoner fat per dag. När deras samhälle brakar samman får de lita till sin inhemska utvinning på cirka 5 miljoner fat. Detta frigör kortsiktigt cirka 15 miljoner till övriga länder, men även detta är en krympande mängd. Europa sitter i samma båt som USA och sjunker tillsammans med pappa. Opec lär vända sig till Kina och Asien. Sedan är det ovisst. Kinas nya Silkesväg ska ju gå till Europa, men varför om vi inte har någon billig energi så har vi ingen ekonomi. Kommer Kina att dela med sig till oss av planetens kvarvarande olja? Cornucopia och jag har inte samma syn på vad som är värdefullt. Han försöker tjäna så mycket pengar han kan medan det går skrev han en gång för flera år sedan. Han har även en vapendyrkan och Rysslandshat jag inte delar med honom. Vad han skriver nu för tiden har jag ingen aning om. En mycket läsvärdblogg, numera nedlagd, är Livet efter olja. Finns här i marginalen.

Mikael sa...

Spännande resonnemang.
Jag tror tyvärr inte det kommer gå så fredligt till. USA är en gigantisk vapenmakt och vill man ha mer olja, så kommer man att ta den.
På en krympande oljemarknad har jag svårt att se att några länder överhuvudtaget ska kunna stå för särskilt mycket utveckling, om än kortvarig sådan.
Det är ett spännande läge, helt klart. Nu förstör också corona utbudet så frågan är hur mycket oljeproduktionen nu kan starta om sedan när och om efterfrågan till slut ökar igen. Med en större andel arbetslösa så tror jag inte att den underliggande ekonomin orkar pressa upp priserna särskilt mycket. Då har vi verkligen nåt peak oil när det finns olja att ta upp, men det är olönsamt att pumpa upp den.
Detta kommer förmodligen att ske ganska snart, kommande 5-10 åren kan visa sig bli tuffa.
Lägg då till ekonomiska utmaningar i form av skuldberg utan dess like samt att kommande miljöproblem. Det blir en perfekt storm, minst sagt.

Farfar sa...

Ja vår framtid är minst sagt spännande, i alla fall industrisamhällets. Hur man än vänder på sakernas tillstånd så hamnar man till slut vid insikten om att ju mer resurser vi gräver upp och sprider ut, desto fattigare blir vi eftersom färre resurser finns kvar att gräva upp. Detta trots politikernas prat om att vi alla blivit så mycket rikare de senaste hundra åren. Pengar kan skapas hur många som helst med bara låntagarens löfte att betala tillbaka som motvärde. Däremot kan inte de resurser som ska möjliggöra skuldernas/pengarnas värde skapas från intet. Enligt Dennis Meadows, vars resonemang jag följt i många år, har nått den punkt där resurserna börjar tryta. Kurvorna i boken Limits to Growth stämmer bättre än en kyrkoräkning. Charlie Hall skaparen av EROI för ett odiskutabelt resonemang som otvetydigt visar på just det säger, man kan inte utvinna olja med mer energi än vad den ger tillbaka. Jag har svårt att se hur de (eliten) ska kunna rädda det nuvarande systemet utan tillgång till den ökande mängd resurser som vi/de är vana vid. Så spännande tider är mycket snäll beskrivning av framtiden. Få inser dock detta.

Hur länge USA kan behålla makten över penningströmmarna återstår att se. Dollarn som världsvaluta knakar redan i fogarna. Allt fler av Asiens länder är trötta på att behöva använda dollar och Kinas och Rysslands gemensamma militära färdigheter är inget ens USA vågar leka med. Att starta krig med någon av dem är troligen som att underteckna både sin egen och världens dödsdom. Ryssland ändrade för en tid sedan den lag som förbjudit dem att svara med kärnvapen om de blir anfallna med konventionella vapen. Vilket gör dem till likar till de lagar USA haft sedan många år. USA,s kongress har till med godkänt anfall med så kallade taktiska kärnvapen.

Trevligt att lufta sina, om än mörka, tankar. Men jag har svårt att tro på diverse teknikoptimister. Och även om vi skulle hitta på något nytt billigt energisystem, var ska konsumtionssamhällets resurser komma ifrån och var ska dess restprodukter ta vägen? Det börjar bli fullt havens djup.

Farfar sa...

När det bli för mörkt har man hittills kunnat fly till musiken:

https://www.youtube.com/watch?v=BuYTFXNMCY4


:)