Leta i den här bloggen

söndag 5 april 2020

Storebrors digitala "pengar"

Digitalt skapade "pengar" av en stat är inte pengar, utan ett kontrollinstrument. Digitala pengar utgivna av en stats centralbank, medför att storebror kan följa allt du gör. Om du inte sköter dig, kritiserar, umgås med "fel" medborgare, rör dig utanför "ditt" utlovade territorium, köper fel saker, för att nu nämna några aktioner du kan tänkas utföra i vad du ansåg vara ett fritt samhälle, kan storebror staten sätt stopp för genom att stänga av din kontakt med banken på mindre än en sekund.

Sen är du körd. Din forna frihet är försvunnen och din totala lydnad blir påtvingad. Du kan inte skaffa vare sig varor eller tjänster i utbyte mot ditt arbete. Ditt betalkort är nämligen stoppat. Din telefon blir efter en tid avstängd. Du har snart ingen bostad, (kan inte betala hyran), ingen bil (kan inte köpa bensin), du kan inte ens köpa mat, kläder, skor, ja allt. Det enda du kan göra är att krypa inför husse som en olydig hund.

Detta är väl inte sant, tycker de flesta. Läs då Orwells 1984! Jag blev tvingad att läsa denna framtids-/nutids-roman när jag gick i åttonde klass! (Tack så mycket fröken). Man hade allt annat i huvudet på den tiden, så det var inte mycket som fastnade. Men jag glömde aldrig bokens huvudtema. Jag har läst om boken i vuxen ålder och åter läst den såsom insatt i hur vårt samhälle styrs av ett gäng banditer och deras muppar.

Corona-krisen kommer att medföra att dollarn och därmed hela penningsystemet kollapsar. Detta hade inträffat i vilket fall, men efter USA,s misslyckanden i Mellanöstern så är de kvarvarande alternativen få. Vägen är därmed krattad och blir till dessa banditers sista tillfälle att införa sina digitala pengar. Allt eller inget tydligen. Jag har säkert skrivit något liknande förut, så kom ihåg vad jag har sagt.

Inga kommentarer: