Leta i den här bloggen

lördag 18 augusti 2018

Vår orimliga värld

Som ni märkt har jag dragit ned på antalet inlägg, inte på grund av sommarens värme utan på grund av att så få vill inse vad verkligheten kommer att bjuda vårt samhälle på. Nästan hela västvärldens befolkning, men särskilt de yngre, vill fortsätta leva i den sorts lala-land, där slit och släng samhället blivit till en självklar mänsklig rättighet.

Peakoil, so wath? Det ordnar sig alltid, vi har ju elbilar på gång. Exergiakademin är en bra startsida för dem som orkar bry sig. Eller varför inte göra sig besväret att läsa det Ugo Bradi skriver i stället för att köra huvudet i sanden.

Energi är det som ger pengar ett värde eftersom utan energi händer det inte så mycket, vilket är något som tycks ha gått förbi de flesta ekonomer och politiker. Gunnar sträng fick en gång frågan om vi behövde kärnkraften och hur vi skulle avveckla den. Svaret var att vi är så smarta att vi kommer tid kommer säkert råd! Lars Bern vars blogg jag hade här en tid, svamlade om någon antigravitation vilken USA höll hemlig men som skulle rädda världens framtida energibehov. Antigravitation, hör inte sånt hemma i Kalle Anka? Hur kan han ha varit chef på Ångpanneföreningen regeringsrådgivare, och allt vad han varit? Kanske inte konstig att vårt samhälle ser ut som det gör? Teknikoptimist är det snällaste ord jag kan komma på.

Men för att inse att vårt samhälle knakar i fogarna behöver man inte vara särskilt insatt i teknik. Det räcker med att läsa aktuella nyhetssidor, Inte ens CIA kan dölja: artdöd, algblommning, plastberg, fosfatläckage, övergödningen, ozonlager, överbefolkningen, och tusen saker till orsakade av mänsklig aktivitet. Tänk bara, vi gör av med över nittio miljoner fat olja varje dag!

Jag har skrivit en del om pengar, vilka ska ha vissa funktioner. Viktigast är att de ska bevara sitt värde över tid, vara svåra att kopiera och därför utgöra ett allmänt accepterat bytesmedel. Dagens pengar, vilka utgörs av räntebelagda skuldsedlar eller knapptryckningar, framställs på kommando av de önskar sig makt att styra samhället i en viss riktning. Alltså samma som redan har mycket mer än de behöver. Att systemet har brister är inte svårt att inse.

Gårdagens yrkesstolthet har ersatts av ett konsumtionssamhälle, i vilket vilken idiot som helst kan hålla tillväxten igång genom att bara konsumera, dess mer dess bättre. Men att bruka pengar till konsumtion går ut över vår livsmiljö, vilken även de rikaste är beroende av för sin existens.

Det blir troligen inte så många inlägg till här på denna blogg, eftersom det inte kommer att ske någon politisk förändring förrän vi blir tvingade till detta. Politikerna är inte intresserade av förändringar som påverkar deras förmåner. Men eftersom vi röstar så får vi de politiker vi förtjänar. Kedjan blir då: Politiker kan inte genomföra så mycket utan att sätta samhället i skuld. Skulder ska betalas och då går det åt energi. Skulder är räntebelagda alltså måste skulderna öka. Ränta på ränta växer exponentiellt, vilket inte energitillgångar eller naturresurser gör. 

Går vi till den andra sidan så orsakar konsumtionen restprodukter. Att det är inte ekonomiskt möjligt att ta hand om dessa, utom på billigaste sätt, vilket är att dumpa skiten, visas med all tydlighet i den värld vi har. Utsläppen i hav och atmosfär kommer att orsaka en förintad livsmiljö tids nog.








2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!
Längesen jag var inne och läste här (om nu det är av relevans).
Är det bra med dig?

Sist jag läste har jag för mig att du hade gjort en pilbåge. Har du fällt något djur med det ännu?

Jag är väl en av dem som befinner sig i ekorrhjulet. Ung, maskiningenjör, jobbar på ett företag som delaktigt driver på växthuseffekten.

Jag får säga att jag håller med på så sätt att det är kört ang peakoil/miljömässigt. Alltså att det blir glesare med blogginlägg, omöjligt att påverka i så stor skala som behövs.
Jag ser inte hur vi kan påverka ex Indien till att minska utsläppen, för de vill ha samma förutsättningar som vi hade på 70-talet.

Ang elbilar så tycker jag det är riktigt komiskt just att det är så mycket bättre än diesel/bensin. Skrattretande.

För att försöka få något mål med inlägget:
Hur lång tid till dröjer det tror du innan oljan är slut?
När är peak temp? Alltså när vi inte kan göra något åt växthuset?

Farfar sa...

Hej!
Trevligt att det finns vakna yngre människor! Ett tag trodde jag att alla yngre bara kollade på kakrecept och skrytresor på Facebook.

Vad gäller pilbågen har jag haft problem med hållbarheten. Det blir en stor punktbelastning på ett ställe och trä är dock bara trä. Jag skulle kunna gjort den i någon sort glasfiberarmerad plast, men då hade jag gått utanför de ramar jag har satt upp. Den ska kunna tillverkas av just trä eller andra material som naturen tillhandahåller. Jag ska försöka lösa problemen och börja med den igen nu när värmeböljan äntligen har lagt sig.

Angående peak-oil så sa gruppen bakom "Limits to Growth", Meadows och Randers att runt 2015-2020 kommer oljan att bli till en bristvara och den globala tillväxten omöjlig att upprätthålla. Vilket inte var en så dålig prognos med tanke på hur tillväxten upprätthålls med hjälp av ökad skuldsättning. Men oljan kommer aldrig att ta slut, den kommer bara att bli för dyr att utvinna i förhållande till sitt energiinnehåll, EROI. Vare sig tjärsandens 1:4, skifferoljans 1:7 driver inte vårt samhälle. Jag tror siffrorna här ska vara relevanta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_shale_economics

Den klimatforskar jag följt de senaste tio åren heter Tim Garrett. Han är professor i detta ämne vid ett universitet i USA. Han finns på Youtube.

PS. Jag ska inte sluta skriva här. Jag retar mig på för mycket alla orimligheter som folk tar för givna.