Leta i den här bloggen

tisdag 11 november 2014

Korrespondenterna

I teveprogrammet korrespondenterna får vi veta om hotet från Ryssland, det farliga. Vapen visas och skjutövningar av nån sorts frivilligkår i Lettland tillåts pratar om det forna Sovjets förtryck. Men att Sovjetunionen kollapsade 1990 förtigs. Att det i det påstått neutrala Sverige och av den statsägda median SVT tillåts spridas en antirysk propaganda som strider mot all objektivitet är rent ut sagt för djävligt. USA-kritik lyser med sin frånvaro. Tänk vad världen kan förändras.

Ryssland är det enda land på denna planet som är helt självförsörjande på alla råvaror, så vari skulle hotet från Ryssland bestå. Det kan ju inte gärna vara att ryssarna vill invadera andra länder för komma över deras olja, till exempel. Det finns andra länder (USA) som importerar hälften av sitt oljebehov, för att kunna bevara, sett i dess ledares ögon, mycket stora välstånd.

Jag har genom åren levt under visionen att USA är frihetens hemvist här på Jorden. USA var en avundens förebild när jag var ung. Att äga en Chevrolet eller Plymouth gällde som drömmar för en annan. Hade själv en Barracuda 340 S en gång i tiden. Racermaskinen nummer ett på den tiden. Alla i min ålder tittade avundsjukt på både min bil men framför allt på USA och dess löner, självständighet, egna företagare. Men så kom Vietnamkriget. Många vände USA ryggen, däribland bland annat Olof Palme. Han var dock ingen förebild precis, inte i de kretsar där jag umgicks i alla fall.

Men insikten kommer med åren. När Reinfeldts upprepar att framtidens behov av tillväxt 31 gånger i ett och samma tal, så började i alla fall jag ana oråd. Vid efterforskningar visar det då att våra pengar skapas i en för evigt växande skuldspiral och på den vägen är det. Skulder ska betalas med tillhörande ränta. Ränta på ränta...

Det penningsystem vi är slavar under styrs från USA. Council on Foreign Relations är väl den stora samlingspunkten för världens girigaste samling av miljardärer. Det inte vem som helst som blir miljardär, man måste lida av någon slags psykopatisk egoism för att kunna nå denna nivå.

Så vår värld har förändrats och vi med den. Ungdomen är numera, likt min en gång, inte politiskt intresserad över huvud tagit. De överlämnar med glatt hjärta den politiska makten till de dummaste och mest egoistiska av sina jämnåriga. Politik är nämligen den enda karriären som kvarstår efter en misslyckad skolutbildning. En stor glappig trut är inget som undervisas i skolsystemet, utan en nedärvd tillgång. Intelligens är inte heller ett krav, vilket väl både syns och hörs.

Man kan bara konstatera, det finns ingen demokrati i världen. Förtryck och skuldspiralen fortsätter dock under skenet av att vi lever i en demokrati. Det finns bara ett intresse, att tjäna pengar. Allt annat kan kvitta. Detta gäller både hög och låg i den korrupta värld vi tvingas leva i. Allt mäts i pengar. Maten vi äter produceras bara med målet, att tjäna pengar. Bostäder, fabriker, arbetstillfällen, privatisering av sjukvård, så kallade friskolor.....

Jag orkar inte med att skriva mer idag, önskar bara att jag hade förmågan att uttrycka mina tankar på ett bättre sätt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra skrivet!
Jag såg också det usla tv-programmet.
De duktiga korrespondenterna lyckades tala om för oss att vi ska vara rädda. Väldigt rädda. Bra gjort.

Farfar sa...

Tack så mycket!

Man blir rent av upprörd, eller rättar sagt förbannad när man ser vilket vinklat skräp tevetittarna matas med. Själv tittar jag ytterst sällan på teve, bara när frugan skriker "kom så får du se"!