Leta i den här bloggen

tisdag 17 december 2013

Förslag på lista att dela ut



Lincoln tog idag in "min lista" på orimligheter med dagens penningsystem. Lägger upp den här också:

 ”Förslag på en lista att dela ut. Den måste säkert redigeras med fler punkter och en del kan säkert tas bort, men jag skulle vilja att många bidrog till redigeringen och hjälpte till att dela ut den.
Har ni tänkt på varifrån pengar kommer?
Endast tre procent av dagens pengar är sedlar och mynt!
Vad är det då som utgör nittiosju procent?
Vem skapar dessa nittiosju procent?
Svaret är bankerna!
Bankerna lånar aldrig ut pengar, de skapar en kredit av ingenting som de kräver ränta på!
Detta är våra pengar, en digitalt post på ett konto skapad som en räntebärande skuld.
Denna post ska återbetalas av skuldtagaren plus en till skulden kopplad ränta!
Bankerna skapar aldrig “pengarna” till räntan i samband med att krediterna skapas!
Pengarna som ska utgöra räntan skapas av att fler låntagare sätter sig i skuld.
Om bankerna lånade ut besparingar så skulle det ju vara mindre med pengar på kontot ibland.
Har du varit med om det?
Har du hört talas om att någon överhuvudtaget fått mindre med pengar på sitt konto när banken lånat ut pengar?
På ett skuldbrev från banken står det aldrig att pengar har satts in på ett konto, det står att en kredit har beviljats.
Till och med staten måste sätta sig skuld för att få tag i pengar!
Pengar den lika gärna kunde skapat själv, utan att gå i skuld!
Hela samhället måste betala ränta till bankerna på statens skuldsättning!
Varför tar det flera dagar att flytta pengar mellan olika banker?
Är det moraliskt rätt att ta ränta på något som man inte äger?
Att ha makt över pengaskapande vilka fördelar kan det ge?

Tanken är att få fram en enkel lista att sprida genom att flera skriver ut den och delar ut den utanför sin närmaste ICA-affär. Hjälp gärna till och redigera den.

PS. Listan bör givetvis kompletteras med adresser till lämpliga webbplatser.

4 kommentarer:

Peter Madison sa...

Den går säkert att komplettera men jag tycker den är bra som den är!

Jag printar ut den och sätter upp den i det kulturhus där jag har min studio!

Realist sa...

Herregud så klarsynt du är Farfar.

Det där har jag vetat om länge men blivit idiotförklarad när jag sagt. Skönt att veta att fler ser galenskapen.

Den bästa komplimang jag fått löd så här:

Det är du mot hela Världen!
Antingen är det du som är galen eller så är det hela Världen!

Och fan vet om det inte är hela Världen!

/ Realist

Farfar sa...

Jag funderar på att åberopa räntan som utgångspunkt.

T.ex. var kommer de medel som ska möjliggöra räntans betalning? Jag vet inte än, men funderar på nåt sådant upplägg.

Ni får gärna hjälpa till:)

Farfar sa...

Käre Realist,

Jag vet så väl. När jag började prata om hur världen är uppbyggd blev jag idiotförklarad till och med av mina närmaste. Men ju längre tiden har gått desto mer inser de att jag har haft rätt. Mitt prat har inte varit helt förgäves i alla fall.

Men nu gäller det att sprida informationen till en större krets!