Leta i den här bloggen

fredag 11 maj 2012

Grekfarsen


Nu är grekfarsen löst, äntligen. De flesta derivaten har förfallit och skuldernas ägare har hunnit flytta sina anspråk från bankernas minusposter till den Grekiska staten och därmed till skattebetalarna. Grekland har nu sent omsider diskret fått tillstånd att lämna Euron och kommer att devalvera sig ur knipan. Vad annat att vänta.

Skuldernas ägare drar nu till nya marknader, ivriga att även fortsättningsvis kunna skaffa sig en arbetsfri inkomst. Det smarta kapitalet. Nya marknader, nya anspråk. Den evigt växande världen med de evigt ökande resurserna. Nya rikedomar hägrar med nya krav.

Det måste kännas tryggt. Hur illa de än beter sig kommer de demokratiskt valda ledarna rusande med frälsarkransarna och det sovande folket tittar på idol, melodifestivaler, fotboll och andra dimridåer döljande verklighetens klippvägg.

2 kommentarer:

Peter Madison sa...

Äckligt att höra ledande politker som Borg och andra nu tala om att Europa klarar sig utan Grekland, vilket Europa förstås gör, men vad hände med den så kallade solidariteten? Fredsvalutan euro, up my ass...

Farfar sa...

Jag trodde Grekland fått tillstånd att lämna, men det tar tydligen inte slut så lätt. Ja, ja skuldkrisen tar inte slut, på minsta vis, men jag trodde Grekland fått tillåtelse att lämna Euron. Jag trodde de flesta derivaten var utgångna, men tydligen så... farsen fortsätter och skuldkrisens lösning har knappast ens börjat.

Hur skulle det kunna finnas en lösning på att ett plus ett lika med tre? Kredit utgiven, lika med kredit återbetald, plus en till krediten tillhörande ränta. Omöjligt, totalt fullständigt omöjligt, amen.

Jag känner många som inte orkat eller har haft intresset att sätta sig in hur våra pengar fungerar. Nu börjar de äntligen undra och jag för min del, undrar hur länge till folk låter sig föras bakom ljuset. Kännedomen om pyramidspelet sprider sig till allt fler.

Jag brukar hänvisa till Lincoln,s blogg för han gör ett sådant mastodontjobb att jag inte förstår hur han orkar. Men han ska ha ett stort tack för det!