Leta i den här bloggen

torsdag 6 november 2014

Tomas Greco

”iblandekonomi” kallar sig någon med en blogg som kommenterade på mitt förra inlägg. Jag läste lite på hans blogg och man starkt fråga sig vilka han företräder. Men istället för att svara på hans kommentar, tycker jag att han ska lyssna på vad Tomas Greco säger om dagens penningsystem och vad som måste ersätta detta sinnessjuka pyramidspel. Jag tycker Tomas jämförelse med cancer är särskilt träffande. Lyssna nu väldigt noga på denna kloka människa och man skulle ju vilja hoppas på att hans optimism om framtiden blir vad som gäller. Men då gäller att fler än dagens samhällsmedborgare vaknar och inser vart vi är på väg:



Tänk om girigheten, maktbegäret, och enfalden kunde ta en paus på några år.

onsdag 5 november 2014

Farligast

Vet ni vad som är absolut farligast för människan? Om man frågar så tänker de flesta på ormar, giftiga spindlar, smittsamma sjukdomar, kometer. Men det farligaste är människan och den absolut farligaste av dessa mänskoskapade produkter är vätebomben, därefter fissionsbomben och på tredje plats kärnkraftverken. Det farligaste för människan är alltså människan. Det finns över 60000 kärnvapen i världen och bortåt 600 kärnkraftverk. Om vi förlorar kontrollen över dessa helvetesmaskiner är det definitivt slut med allt vad vi anser vara liv på denna planeten.

Med tanke på detta och att det på nytt byggs upp spänningar mellan öst och väst i Ukraina. USA,s propagandamaskin fortsätter sprida sina lögner via sin mutmedia om Ryssland,s aggressiva beteende. Men den verkliga situationen har väl bäst beskrivits av Paul Craig Roberts, men även här:


Putin höll ett tal som inte ens nämnts av vår mutmedia. Det är ord och inga visor. Han gav sin syn på USA,s beteende mot i världen och i synnerhet mot Ryssland:


Nu ger det sig när de USA-styrda nazisterna i Ukraina åter börjar skjuta ihjäl folk i de östra provinserna. Trehundra tusen flyktingar har börjat återvända från Ryssland till Ukraina, efter den senaste massakern. Vad blir Ryssland, svar? Ska USA få igång sitt efterlängtade krig, eller...

söndag 2 november 2014

Charles A. S. Hall

På tal om energi. Här är sista delen i en serie på tre avsnitt, som arrangerades av Global Utmaning, med anledning av Charles A S Hall,s Sverigebesök här om året:


Han ger den verkliga synen på vad vi i dagligt tal kallar vår ekonomi. Boken, Energy and the Wealth of Nations, som han skrivit tillsammans med Kent A. Klintgaard, rekommenderas varmt till alla som studerar ekonomi, är så kallade investerare, politiker, ekonomer och banktjänstemän på alla nivåer. För mänsklighetens bästa.

Frityrolja

Jag kunde tyvärr inte undvika att höras talas om hur flyget ska använda frityrolja som en del av sitt bränsle i framtiden. Upp till fyrtio procent får man veta. Detta låter ju bra i de flestas öron. Hållbart och så. Sparar miljön osv. Ända tills man börjar tänka vill säga.

Jag har skrivit om flygets bränsleförbrukning flera gånger förut. Jag kom fram till att större flygplan ”drar” cirka 35 liter per passagerare och timma vid planflykt på 10000 meters höjd. Det vill säga att en jumbojet drar cirka 17500 liter per timme i planflykt. Dock betydligt mer under starten. 200000 liter här ifrån och till Thailand lätt. Mindre plan drar mer, per passagerare räknat, beroende på att de har mer egenvikt i förhållande till sin lastkapacitet.

Hur var det då med frityrolja? Ja, enligt artikeln som alla de tillväxtfrämjande blaskorna tar upp med stora bokstäver:


..så ska Kina kunna framställa 240000 liter frityrolja. Det vill säga vad en jumbojet förbrukar på en enkel flygresa Arlanda till Thailand!!! Kina tror sig dock kunna framställa 1,8 miljarder liter frityrolja. Om vi fortsätter räkna och håller oss till enbart de 1300 jumbojetplan som finns så, förbrukar enbart dessa plan 22,75 miljoner liter per timma. Det vill säga att världens jumbojetflotta kan hålla sig i luften i cirka 80 timmar på den frityrolja Kina tror sig om att kunna tillverka. Då ska man även tänka på hur mycket dieselolja som går åt vid frityroljas produktion.

Frityroljan räddar med andra ord inte på minsta sätt det flyg vi tar för givet. Detta är däremot ekonomernas sätt att räkna och politikernas sätt att sprida sina fantasier. Bara vi kan hålla igång tillväxten (skuldsättningen) så har vi råd att utveckla de metoder som ska rädda miljön, koldioxidutsläpp, försurning, utfiskning, mm. Men det är inte tillväxtfrämjande att rädda någon miljö. Det går inte att skuldsätta en fisk!