Leta i den här bloggen

torsdag 7 september 2017

Den omöjliga frågan

Jag har läst både mycket och länge om det vi kallar pengar. Jag har lyssnat på professorer, investerare, skurkar, aktieklippare och så kallade ekonomer av alla de sorter. I de flesta fall har jag inte blivit så mycket klokare på deras skitprat. Man kan bara konstatera att vi lever i en tillfällig utopi.

Det skulddödande instrument vi kallar pengar kan idag framställas av stater eller med staternas goda minne av banker som skulder, så länge framtidens  energireserver utgör motvärde. Detta är vad pengar egentligen är, anspråk på framtida resurser. Men snart kommer den tid då vi inte längre har tillgång till dagens billiga lagrade energireserver och vad gör vi då?

De idag rikaste psykopaterna äger långt över nittio procent av världens alla ekonomiska tillgångar. Vad de ska ha allt till, förutom att utöva ekonomisk makt över andra människor vet jag inte. Hur de kan känna sig rika och njuta av sina rikedomar när andra dör på gatorna eller när deras politik är att mörda för att få behålla sina rikedomar förstår jag inte.

De flesta av vårt samhälles medborgare vet inte att hela samhället är uppbyggt på en obetalbar skuldpyramid, de tror i sin enfald att de finns en demokrati. De jagar livet igenom pengar för att kunna betala sina skulder, eller sparar utifall att, vilket är just skuldägarnas avsikt. De vet inte vad exponentiell tillväxt är, de vet inte att allt kommer att förgöras när skulderna inte längre kan betalas.

Det skulle vara intressant att få igång någon sorts debatt kring detta. Själv gick jag med i Omställning Sverige omkring 2010. Omställning Sverige handlar om det kommande närsamhälle som måste komma när tillgången till den lagrade energin försvinner. Det mesta av denna rörelse har väl idag runnit ut i sanden. Kvar är bara den kärna som vet vad som väntar när utopin försvinner.


Inga kommentarer: