Leta i den här bloggen

tisdag 31 januari 2017

Energi, teknik och information

Jag ska idag börja skriva lite om den energiproblematik vårt samhälle står inför. Våra ekonomer och politiker pratar vitt och brett om att vi ska fasa ut de fossila bränslena, precis som om att detta skulle vara självklart och dels att detta skulle kunna utgöra en lösning på våra problem. Staffan Delin,s förklaring av termodynamikens lagar står att läsa om på Exergiakademins hemsida, men jag tycker hans inlägg i boken ”Ekologisk Ekonomi” är enklare att förstå, eftersom det börjar helt från grunden. Kapitlet är något bland viktigaste som någonsin skrivits, trots att det bara är några sidor i boken. Jag delar in det i några delar under de kommande dagarna:

Energi, teknik och produktion.

All materia, sådan vi känner den, är uppbyggd av partiklar. Vare sig dessa partiklar är uppbyggda av atomer, molekyler eller något annat, kommer de att utgöra en sorts byggstenar för både levande och död materia. Dessa byggstenar kan fogas samman med varandra i enlighet med naturlagarna och då tillsammans bilda de föremål vi är vana att se i vårt dagliga liv. En spik är till exempel uppbyggd av nästan enbart järnatomer medan ett träd eller en människa består av huvudsakligen kol-, kväve-, syre-, väte-, och fosforatomer med inslag av ett stort antal andra grundämnen.

Alla vet att även om vi tog alla de olika sorters atomer som ingår i en människa i exakt rätt proportioner och blandade dem noga, skulle vi ändå inte kunna tillverka en levande människa. Inte heller skulle vi kunna tillverka ett levande träd även om vi blandade de rätt ämnena med största omsorg. Det måste alltså finnas något annat än bara rätt sorts atomer i rätt proportioner, för att det ska bli ett träd eller en människa.

Vad är detta något?

Inom naturvetenskapen har man känt till svaret på den frågan ganska länge. Man har klart för sig att atomerna måste sitta i en viss inbördes ordning! Det är som att säga att det inte räcker att blanda alfabetets olika bokstäver i precis rätt proportioner för att framställa Shakespeares samlade verk. Shakespeare satte bokstäverna i en viss ordning efter varandra i rader och skapade därigenom sina verk, som många uppfattar som odödlig konst. Rent tekniskt handlar det om att han satte bokstäverna dvs ordens byggstenar, i en endimensionell rad efter varandra.

När vi betraktar en bild på teve-skärmen, betraktar vi själva verket ett mönster av olikfärgade punkter, som är ordnade inbördes i två dimensioner. De olikfärgade små lysande punkterna kan anses utgöra byggstenarna till bilden.

Både när vi läser bokstäver till ord och meningar och när vi ser på teve-skärmens lysande små punkter, ordnade till en bild, har vi att göra med information. Det torde de flesta vara överens om.

Information betyder egentligen ”ge form åt”. Shakespeare ger form åt sina tankar i sina verk genom att kombinera bokstäverna i dem, och kombinationen av olikfärgade punkter på teve-skärmen ger form åt bilderna på teve-skärmen. Även då atomer är ordnade sinsemellan i tre dimensioner har vi att göra med samma grundläggande fenomen. Därför betraktas också ett träd, ett hus, eller en människa som informerad materia.

Fortsättning följer i morgon med nästa kapitel: ”Energi och Information”

5 kommentarer:

Berra sa...

Imorgon ska jag cykla till bibblan å kolla om dom har den där boken.

Laken leker för fullt nu. Fick 15 st i nät i morse. Varav 6 rommstinna honor. Lite pickel att flå dom men nu blir det fest.

Farfar sa...

Lake är en nästan bortglömd fisk. Nästan som ål i smaken, alltså mycket god. Det finns lake i Åsnen, men isen är så dålig att man inte vågar gå på den längre. Jag lyckades bättra på ett par risvasar med några nya enbuskar, fast det knakade under fötterna. Jag har alltid trott att det tar flera år innan fisken börjar lägga rom i en nya risvasar, men det var fisk i en i fjol redan första året efter jag lagt ut en.

Här i Åsnen jagar alla fiskare gös. Sitter bakom ratten i en nyinköpt båt, timme ut och timme in. Skuldsatta upp över öronen med fyrhjulsdriven bil, båt, båtvagn och fiskespön i mångmiljonklassen. Det är dyrt kilopris på fisk det:)

Berra sa...

Har mumsat min första lake i mitt liv idag. Vilken fantastisk god fisk. Påminner lite om torsk men fastare i köttet. Gjorde den i ugn med smör, grädde och årets sista purjolök. Supergott! Och kokt potatis såklart och så har jag 14 fiskar kvar :)

Här i skagern finns ingen is alls. Så jag har puttat i båten. Känner igen dom där prylfiskarna. Finns fullt av dom här med. Fast du missade fyrhjulingen :)

Berra sa...

Bibblan hade inte boken så jag får läsa här. Intressant faktiskt.

Farfar sa...

Jag var som liten med farsan min och klubbade lake när var kärnis. Mor min kokade laken på samma vis som när hon kokte in ål. Salt, dill, och gelatin. Jag kokte in sutare så i höstas. Det är också mycket gott, men mycket ben. Avnjutes kallt, gärna dan efter.

Tänkte jag skulle prova att göra fiskbullar av mört en gång. Mört är en relativt fet fisk, och ibland får man hela mjärden full. Kanske synd att ge till hönsen som jag nu gör?