Leta i den här bloggen

torsdag 19 januari 2017

Efter mörkrets inbrott

Världens etablerade anglosachsiska maktelit blir mer och mer avslöjade med byxorna nere. Att de inte tänker införa något rättvist, energisnålt samhälle som lever i symbios med den natur vi är så totalt beroende av, står alltmer klart. Istället provsänder de stridsvagnar genom Eurotunneln mitt i nätterna. Det är inte så lätt att hålla något hemligt idag:

https://www.rt.com/uk/374209-army-tanks-channel-tunnel/

I spelet efter mörkrets inbrott och vid hemliga förhandlingar ska de sovande folkens öde beseglas. Vi är för många som vill ha för mycket, tycker eliten. Men detta ska inte vi väljare få veta. I stället står elitens  marionetter avger sina fagra löften inför valurnorna, men vi väljare förväntas inte vara smarta nog för att räkna ut att hela den så kallade demokratin bara är en enda chimär. Vi utbildas till skuldslavar som förväntas vara smarta nog att sköta de mest komplicerade maskiner, men det skuldförslavande penningsystemets kringelkrokar ska förbli hemliga.

Men om jag får gissa lite så försöker nu eliten dölja de senaste etthundra åren av bedrägerier genom att dra in Europa i ännu ett stort krig. Att motparten ska utgöras av Ryssland är inte svårt att räkna ut. Dagligen läser man om allt Ryssland får skulden för. Allt från att deras idrottsutövare är dopade till att de mutar blivande amerikanska presidenter.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur går det med pilbågen?

Farfar sa...

Tack för frågan:)

Den idé till pilbåge jag fick för några år sedan går inte att göra i trä, eftersom trä inte tål det höga punkttryck det blir fråga om. Konstruktionen som sådan ger pilen en oerhörd hastighet, men vad kvittar inte det när den inte håller:( Jag har provat så många gånger med olika inlägg, men det har slutat med att den spricker, om inte i inlägget så bredvid. Att göra pilbågen i kolfiber eller något liknande skulle kanske fungera, men då har jag missat mitt ursprungliga mål, pilbågen skulle ju vara enkel. Men allt experimenterande har inte varit bortkastat, långt därifrån. Jag har testat så många olika modeller av pilbågar vilket har lärt mig mycket om strängar, limer, pilar och hur man böjer trä. Jag har även lärt mig att släppa pilen med tumgrepp och hur man håller pilarna när man skjuter.

För närvarande skjuter jag med en båge med en mycket intressant geometri. Den är gjord av hassel, förstärkt med gran och liknar mycket den båge som inuiterna använde en gång i tiden. Bågen har en lite annorlunda geometri än de man är van vid, men den ger pilarna en hög utgångshastighet. Bågen är cirka 130 cm kort, med en dragvikt på cirka 75 pound. Den har ett mycket jämnt drag hela vägen ända upp till 24 tum,s(600mm)draglängd. Vilket innebär att jag skjuter med 30 tum,s pilar (750 mm). (Varför räknar man fortfarande i den urmodiga måttskalan tum, när det gäller pilbågar?)

Bågen jag använder just nu påminner om dessa:

http://www.nmai.si.edu/searchcollections/item.aspx?irn=68015&hl=443

https://www.pinterest.se/traditionalbows/traditional-inuit-bows-and-arrows/

Jag har några nya ämnen på gång så experimenterandet fortsätter, när tiden så tillåter. Jag ska även prova att skjuta med längre pilar så snart jag hinner göra dem färdiga.

Anonym sa...

Spännande, tack för uppdateringen