Leta i den här bloggen

söndag 15 januari 2017

Det förtigna kriget

I Jemen utspelas just nu likadana scener som i Syrien för någon månad sedan. Skillnaden är att USA,s folkmord i Jemen ska tystas ned. Det är inte lätt att mörda när alla tittar på. Mutmedia har fått total tystnadsplikt. De ska nämligen provas en ny taktik i Jemen, så det får inte skriva alls. Svd,s Ivar Apri, ursäktar sig med att Svd,s läsare inte orkar läsa om detta krig?? Hur fan nu han vet det?

https://www.svd.se/kriget-vi-inte-orkar-lasa-om/om/konflikten-i-jemen

Tänk vad fel jag har haft. Jag har hela tiden trott att en utrikesjournalists främsta uppgift var att opartiskt rapportera om krig och oroshärdar var de än förekommer. Men han skyller på att ingen orkar läsa om detta krig. Ja, en sak är då säker, jag tänker fan i mig inte läsa vad han skriver!

Kriget i Syrien är/var det däremot tillåtet att skriva, öh.. läsa om. I detta krig var Ryssland ena motparten så det var annorlunda. Då kom det väl färdigöversatta artiklar från CIA bara att mata in i pressarna. Nu förlorade USA/ISIS, men det inte är över än. Det går säkert att hitta nya infallsvinklar i den konflikten.

Åter till Jemen. Det är inte svårt att ta reda på läget i Jemen, om man orkar vill säga. Al Jazeera berättar här om hur folket försöker mätta sina barn med gummi:

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/01/starving-yemenis-resort-eating-rubbish-170102124800887.html

Jag har skrivit förut om Wolfowitz-doctrinen och hur USA planerar att ta makten över Persiska Vikens oljefält. Men varför ska de det? Oljan ska ju fasas ut, före 2030 till och med. I alla fall enligt slughuvudet Annie Lööf med anhang. Hon leder för övrigt popularitetsligan bland politiker-mifforna just nu.

Jag vet att jag inte borde reta upp mig, men när världen ser ut som den gör är det inte lätt att låta bli. Nu orkar inte jag heller skriva något mer idag, men jag har aldrig kallat mig för journalist jag, däremot medmänniska!



Inga kommentarer: