Leta i den här bloggen

fredag 13 november 2015

Pilbåge Nr: 51

Jag har skrivit om min idé om en pilbåge flera gånger förut. Dessa idéer har emellertid alla kollapsat eftersom jag tänkt i stål-termer. Att trä är inte lika hållbart som stål, vet vi väl alla, men framför allt tål det inte lika stort yttryck som stål. Kan verka enkelt för dem som är vana vid att konstruera i trä men kanske inte så självklart för mig efter att i ett liv arbetat med mängder av olika stålkvaliteter.

Jag tillhör emellertid inte dem som ger tappt i första taget. När jag väl fått en idé om något så gäller det oftast bara att se problemet från en annan synvinkel än vad alla andra gör. Inte så enkelt kanske, men när många gör en sak på samma sätt brukar de flesta omedvetet blunda för att se något nytt. Jag har aldrig gjort som alla andra, vilket både kan vara en styrka och en svaghet, beroende på tillfället.

Emellertid har jag fortfarande kvar min ursprungliga dröm om att kunna framställa en kraftfull pilbåge med hjälp av något inhemskt material, rimligen då trä. I dessa försök kom jag på att bågens geometri ofta är förbisedd. Om man ber någon rita en pilbåge så ritar de flesta en böjd gren med en sträng spänd mellan dess ändar. Så tänker även de flesta pilbågstillverkarna.

Men om man tänker på vad som är en pilbåges främsta uppgift, att slunga iväg en pil, så blir geometrin totalt annorlunda. Den ultimata pilbågen är troligen den turkiska bågen eller den mongoliska hornbågen, sett till pilhastighet i förhållande till dragvikt.

Men det finns som sagt flera sätt att skjuta i väg en pil på. Man kan helt enkelt dela in en pilbåge i flera zoner, där zonerna laddas och frigör sin energi i olika faser och man kan styra detta med begränsningar som är tvärt om mot vad som är etablerat. Osträngad liknar min båge ingen annan, men väl strängad påminner den om det man är van vid.

Jag har nu tillverkat, knäckt och testat femhundrasjuttioåttatusen prototyper av denna pilbåge. Jag fick inte de prestanda jag tänkt mig till en början, så jag rev mina alltmer gråa hår. Men så gjorde jag en ny sträng av Dacron, inget naturmaterial precis, men jag har inte haft vare sig ork eller tillgång till älg-ko-häst-ryggsenor för tillfället.

Geometrin har prioriterats så pilbågen är gjord av en grangren eftersom granen har bra spänst och är enkel att böja, Vidare behåller det formen bra efter böjningen. Nackdelen med gran är att den måste vara totalt genomtorkad. Grenen måste ligga på ett hygge i öppet terräng i uppåt ett år. Men den får inte vara angripen av barkborren, vilket är lätt hänt med grangrenar. Det kan ta timmar att hitta en bra gren, men skam den som ger sig.

Återkommer....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande Farfar, Jag har väntat länge på uppdatering av pilbågen :)

Anonym sa...

Hej farfar, äntligen nyheter om pilbågen, spännande. Jag är helt övertygad om att du kommer att lösa det eftersom kreativitet normalt är vad som behövs. Om det egentligen handlar om att slunga iväg en pil kanske ngn variant av armborst skulle funka?

Farfar sa...

Roligt att det fortfarande finns följare till pilbågsprojektet. Jag har hållit på i flera år nu, till och från, men så lågt som till att utveckla armborst har jag inte sjunkit ännu:) Men den idé jag hade från början höll inte, tyvärr, tyvärr. Den funkar troligen om man använder kolfiber eller något dylikt, men pilbågar som bygger på hitech finns ju redan. Min dröm är ju en båge av en gren eller något inhemskt naturmaterial. Bambu växer inte i Svedala, men hassel, vres-gran, lönn och ask gör det.

Jag har hållit på med produktutveckling, patent och mönsterskydd i över fyrtio år, med blandat resultat, så jag tillhör inte de som ger upp i första taget. Jag kan fortfarande vakna mitt i natten när jag behöver "komma på nåt". Hjärnan fortsätter arbeta när jag sover, men man måste ha ett anteckningsblock bredvid sängen för när man vaknar på riktigt kan hela idén vara borta.

Hur som så när inte det ena funkade så får man tänka om. Det fanns mycket potenta pilbågar för länge sen och de var inte byggda av något hitech-material. Därför vet jag att det finns en lösning någonstans, det gäller bara att hitta den:)

Vi får väl se vad det hela leder till.

Det är något fel på min blogg, jag får inget meddelande när någon kommenterar, så ni får ha lite tålamod. NSA?

Anonym sa...

Povr att kommentera här. Har det hänt något på pilbågsfronten ännu?