Leta i den här bloggen

onsdag 25 mars 2015

Pilbågens fortsättning

Jag återkommer efter en längre tid till att skriva några rader om min pilbåge. Jag har ju redan konstaterat att den konstruktion jag från början gjorde inte håller så länge man använder sig av trä. Jag har emellertid efter mycket experimenterande med andra konstruktioner och mängder av misslyckanden konstaterat att gammal är äldst. Senast gjorde jag en båge, som visserligen fungerar bra, är kort, har lång draglängd (mycket energi lagrad), har mycket spänst osv....men den är mycket svår att tillverka och att skjuta med, med en något så när bibehållen precision. Jag har nu tillverkat två stycken och jag har visserligen inte lyckats knäcka någon, än så länge, men nackdelarna överväger ändå fördelarna.

Den är så svår att tillverka att man kan göra flera fungerande bågar av gran som är minst lika kraftfulla som denna komplicerade båge, vars enda kvarvarande fördelen då blir dess korta längd. I ett skede då man kommer att behöva ett fungerande jaktvapen måste det således vara en fördel att ha en pålitlig konstruktion framför en kort, snabb men svårhanterlig och svårtillverkad båge.

Den enkla och välkända båge jag dagligen skjuter med, är tillverkad av en väl torkad grangren, vänd på "rätt" håll med framåtböjda toppar, vilket säkert heter något fint på fackspråk. Rätt håll är det håll som har längst draglängd och låt er inte luras av hur den gren ser ut, om ni nu tänker tillverka er ett eget exemplar. Den ser kort sagt ut som en vanlig pilbåge med långa framåtböjda "toppar". Bågens längd är 1300 millimeter. Cirka en femtedel av varje båghalvas längd består av en stel topp, så själva fjädern är "bara" 350 millimeter. Draglängden är sexhundra millimeter. 750 millimeters pilar är då alldeles utmärkta att använda.

Prestanda och dragvikt är inte uppmätt, men pilen går genom en färsk entumsbräda (med trubbig övningsspets), vilket är fullt tillräckligt inom de 25-30 meter där jag är kapabel att träffa med den säkerhet som krävs. Skadeskjutningar är ingen höjdare, varje sig av gevärskulor eller pilar. Pilbågsjakt är för närvarande förbjuden enligt lag i Sverige, men provjakt pågår. Men vem skriver lagar i den framtid som snart är här?

Inga kommentarer: