Leta i den här bloggen

söndag 2 november 2014

Frityrolja

Jag kunde tyvärr inte undvika att höras talas om hur flyget ska använda frityrolja som en del av sitt bränsle i framtiden. Upp till fyrtio procent får man veta. Detta låter ju bra i de flestas öron. Hållbart och så. Sparar miljön osv. Ända tills man börjar tänka vill säga.

Jag har skrivit om flygets bränsleförbrukning flera gånger förut. Jag kom fram till att större flygplan ”drar” cirka 35 liter per passagerare och timma vid planflykt på 10000 meters höjd. Det vill säga att en jumbojet drar cirka 17500 liter per timme i planflykt. Dock betydligt mer under starten. 200000 liter här ifrån och till Thailand lätt. Mindre plan drar mer, per passagerare räknat, beroende på att de har mer egenvikt i förhållande till sin lastkapacitet.

Hur var det då med frityrolja? Ja, enligt artikeln som alla de tillväxtfrämjande blaskorna tar upp med stora bokstäver:


..så ska Kina kunna framställa 240000 liter frityrolja. Det vill säga vad en jumbojet förbrukar på en enkel flygresa Arlanda till Thailand!!! Kina tror sig dock kunna framställa 1,8 miljarder liter frityrolja. Om vi fortsätter räkna och håller oss till enbart de 1300 jumbojetplan som finns så, förbrukar enbart dessa plan 22,75 miljoner liter per timma. Det vill säga att världens jumbojetflotta kan hålla sig i luften i cirka 80 timmar på den frityrolja Kina tror sig om att kunna tillverka. Då ska man även tänka på hur mycket dieselolja som går åt vid frityroljas produktion.

Frityroljan räddar med andra ord inte på minsta sätt det flyg vi tar för givet. Detta är däremot ekonomernas sätt att räkna och politikernas sätt att sprida sina fantasier. Bara vi kan hålla igång tillväxten (skuldsättningen) så har vi råd att utveckla de metoder som ska rädda miljön, koldioxidutsläpp, försurning, utfiskning, mm. Men det är inte tillväxtfrämjande att rädda någon miljö. Det går inte att skuldsätta en fisk!

Inga kommentarer: