Leta i den här bloggen

fredag 3 oktober 2014

Pilbågens fortsatta öden

Jag har förstått att det finns vissa som är nyfikna på den pilbåge jag har konstruerat, eller?  Hur som. Jag har hittills haft stora problem med bågens hållbarhet. Vissa delar har utsatts för ett för högt tryck och jag såsom gammal smed, har väl tänkt i stål och metallbanor. Detta har resulterat i att vitala delar av min pilbåge har havererat, efter en irriterande kort tidsrymd. Mestadels inte mer än ett par, tre men åter ibland några tiotal skott. Jag slängde emellertid inte allt i närmaste soptunna, Även om det varit nära.

Häromdagen fick jag så en ny snilleblixt och vände på den bärande delen i mitt påhitt och simsalabim, vad har vi. Den senaste versionen uppfyller nästan allt jag önskat. Fruktansvärd kraft, utan att gå i bitar. I de tester jag gjort har den nu klarat över etthundra pilar, vid trettio tums draglängd! Detta utan att på något vis protestera. Inte ens en liten knakning. Betänk att bågen bara är en och trettio lång.

Testerna fortsätter med ökat intresse och det verkar nu, helt plötsligt mer lovande än någonsin tidigare. Jag ska nu göra ytterligare en prototyp, med en annan utformning på lemmarnas yttersta spetsar. Måste helt enkelt undersöka i hur mån detta påverkar utgångshastigheten. Inte för att den fel redan nu men...

Återkommer snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättespännande Farfar. Jag tor att många är nyfikna på hur konstruktionen ser ut.