Leta i den här bloggen

lördag 25 oktober 2014

Allvaret närmar sig

Jag har inte skrivit så mycket på ett tag. Det finns så många andra som gör det så mycket bättre än jag, så varför anstränga sig att ens försöka? De främsta bloggarna jag följer finns på sidan. Utöver det läser jag givetvis många andra sidor. Harvey Organ,s är en bland dessa. Han varnar här för vad som händer när inte Kina får fortsatta leveranser av guld. Harvey finns numera på Silverdoctors. Com eftersom hans vanliga blogg blev nedstängd av Google genom ett domstolsbeslut för ett par veckor sedan. Google har emellertid inte visat detta domstolsbeslut ännu, trots ihärdiga påstötningar? Jag är en bland dem som skulle kunna varit lika frågande som Harvey, om jag inte vetat.

Fem ton guld per vecka har väl liksom tömt det mesta av USA,s depåer? Eller? Vilket i sin tur kommer att få bankingboysens utställda derivat att fullkomligt explodera! Sjuhundratusen miljarder dollar cirka, jag minns inte hur mycket det var sist jag kollade, vilket är minst tio gånger världens BNP.

Den finansiella kraschen lär bli omskriven, om det ens finns någon kvar som kan skriva? Frågorna hopar sig i en exponentiellt ökande takt. Hoppas ironin uppskattas:) Om nu ni trogna läsare ens läser RIA Novosti så varnar här Putin för ett framtida kaos och då menar han inte ens kärnvapenkrig. Jag känner mig nästan hedrad eftersom jag i så fall har haft lika rätt som världens ende riktigt store ledare? Man kanske skulle bli politiker?


Det drar ihop sig.

Jag ska göra mitt sista inlägg om min pilbåge. Det senaste försöket resulterade i en fullständig katastrof. Jag blev nästa av med lillfingret när linan brast. Fingret är fortfarande blått och utan nagel. Trä tål helt enkelt inte de belastningar min konstruktion utsätter det för. Glasfiberarmerad plast, metall och dylikt göre sig inte ens besvär. Tanken var ju att göra ett enkelt jaktvapen som inte var baserat på någon sorts hightechteknik.

Däremot har jag gjort en pilbåge av en pinne från skogen. Jag har böjt den till något som liknar en Turkisk båge. Den är oerhört kraftig och snabb. Uppskattningsvis femtio pounds dragvikt maximalt ( tjugofem kilo). Anledningen till att pilbågar mäts i det uråldriga måttet pound är väl att det ska låta mer imponerande än kilo. Maskulint till max. Hoppas nästa samhälle baserar sig på den kvinnliga kraft världen behöver. Kukmätarnas samhälle går mot sitt slut.

Testskjutningar visar emellertid att pilarna ledigt går trettio centimeter in i en ensilagebale. Detta med trubbiga tävlingsspetsar. Det vill säga, den lätt skjuter genom en en älg med jaktspetsar. Vad mer att begära, utom att man lär sig träffa förstås. Pilbågar är ju något som dagens jägare fnyser på näsan åt, men vad göra när bössans ammunition tagit slut? Slå vildsvinet i huvudet med kolven?

Vårt samhälle står inför större utmaningar än ens en tiondels procent av dess medborgare kan ana. Dagens pengars kollaps kan kanske kortsiktigt ersättas med nya så kallade pengar, men vad ska åstadkomma framtidens tillväxt? De så kallade fossila bränslena ska ju ersättas, enligt våra allvetande svammelpellar till politiker. Detta lär sig emellertid inte göras så lätt. Biobränsle och dylikt kräver för närvande mer energi vid sin framställning än vad nyttan är. Energy Return on Energy Invested, di kalla`t. EROEI, om ni inte tror mig så lyssna på vad Professor Charles A.S.Hall säger.


Verkligheten gör sig alltmer påmind, till ekonomernas stora besvikelse. Orkar inte mer idag. Jag kom just på att jag har glömt att ta upp båten för året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Farfar,
det är alltid inspirerande att läsa dina inlägg. Men din kunskap är jag övertygad om att du kan lösa pilbågen och det vore ett stort framsteg för människan i den kommande världen.