Leta i den här bloggen

torsdag 29 maj 2014

Pilbåge eller...

Ville bara säga att pilbågsprojektet fortsätter. Ide´n håller, men inte materialet, än så länge. Bågen håller bara några skott för att sedan knäckas, men dessa skott får mig att fortsätta :) Jag har som nämnt en sextio pounds compoundbåge, så jag vet vad prestanda innebär. Men jag ändrar lite efter hand och förstärker och lättar där jag kan. Allt för att öka hållbarheten och hastigheten.

Jag har dock inte haft den tid till projektet som jag önskat. Planteringar, plöjning, harvning, kolning, gengas som går si och så, mest så. Veden tar sitt och hålet i traktorns bensintank höll bara det på att sluta med en fullständig katastrof! Tänk att en vätska som liknar vatten kan innehålla så mycket energi? Det är med andra ord inte allt som går som planerat precis!

Men skam den som ger sig! Håller just nu på att försöka harva ihjäl kvickroten i vår nyplöjda åker. Det ska gå, säger de som påstår sig veta?? Så vad gör man? Jo, fortsätter givetvis! Men fan vad de ska få om den inte försvinner till nästa år! Då blir det grisar på nämnda område! Kanske redan i år förresten?

Vi har satt det vanliga även i år, potäter, morötter, osv.... men även nu grönkål, gråärter, sockerärter för första gången. Ska vara nyttigt sägs det, vi får väl se. Inte för att jag vet hur man mäter nyttighet, men har frun sagt det så....Jordärtskockorna behöver jag väl inte nämna, det växer även där inte ska. Till och med utan att be om lov.

Växthuset är inte ens halvvägs, vad annars? Men jag har i alla fall skaffat alla delar och ritat ett fyrtioåtta kvadratmeter stort växthus! Värmt med en vedspis! Jag vet inte i vilken omfattning växthuset kommer att kunna användas av mig, men jag har i alla fall ett på gång! Så det så! Detta kommer ju efter fönsterkittning och målning av boningshusets alla djävla fönster, givetvis! Jag har nu uppnått den mycket aktningsvärda åldern av att fylla ålderspensionär, men detta faktum har tydligen inte insetts av omgivningen! Kaffe på sängen för att orka med dagen, utgör en hägring i en dunkel framtid, även den.

I övrigt skulle jag nu varit klar med ombyggningnaden av hönshuset och hönsgården. Detta resulterade dock i att höndjävlarna har invaderat det som från början var tänkt att bli en fårhage. De värper och ruvar nu hejvilt över ett femhundra kvadratmeter stort område. Frun gnäller om ägg och hönorna värper överallt utom där de ska!

Men i det stora hela, spelar roll? Låt hönorna ha roligt, så länge det nu varar:)

Inga kommentarer: