Leta i den här bloggen

tisdag 1 april 2014

Pilbågen

Jag lovade att återkomma till mitt pilbågsprojekt när slutmålet närmade sig. Det är här nu. Slutmålet alltså. Konstruktionen är lite förändrad jämfört med tidigare prototyper, som ju fungerade bra med tunga pilar, men mindre bra med lätta, beroende på alltför stora förluster i vissa delar av bågens konstruktion. Detta är nu åtgärdat och bågen fungerar nu ungefär som en turkisk båge med turbo.

Den kan göras ännu effektivare, men jag ville inte utnyttja olika de ”high-tech” material typ glasfiberarmerad polypropen till bågens lemmar. Alltså är den gjord helt i trä, eller närmare bestämt hassel. Skulle gärna använt Alm, men det är så svårt att få tag på. Idegran pratas det mycket om i samband med pilbågsbyggen, men jag tycker att det är alldeles för mycket kvistar i detta träslag för att passa till den konstruktion jag tänkt ut.

Problemet med att bygga en pilbåge i trä är torktiden. Allt tar sån tid. Man måste vänta och vänta och vänta på, att först träet formas och sen torka. Sen ska limmet torka i olika faser. Efter det kan själva bygget påbörjas och jag kan säga med väl bekräftad erfarenhet att alla försök till genvägar straffar sig omedelbart och fullständigt hänsynslöst av naturens lagar. Jag gör nu nya pilar av aluminium. Längd niohundra millimeter. Dessa blir troligen tyngre än de träpilar jag skjutit med hittills.

Lite tekniska data:

Längd cirka 50 tum (1250 mm). Draglängd cirka 32 tum. (Jag fattar inte varför alla pilbågar ska mätas i mått som härstammar från tidernas begynnelse?) I stort sett inga andra rörliga delar än sträng och topp. Stegvis ställbar dragstyrka från tio pound till långt över sextio. Jag har inte dragit det sista och kraftigaste steget fullt ännu. Verksamma delar gjorda av hassel. Utgångshastigheten och anslagsenergi är fortfarande lite lägre än på min sextio-pounds compound-båge, men bågen är fortfarande en prototyp.

Envis som en åsna kan tyckas. Men när man kan se konstruktionen för sitt inre och vet att man har tänkt rätt, sen gäller bara att göra allt i rätt proportioner, torka rätt, limma rätt......osv, så sk*ten håller. Så skam den som ger sig. Återkommer.......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättespännande med bågen. Kul att du uppdaterar.

Farfar sa...

Lika kul att det finns intresse från bloggens läsare:)

Jag har uppdaterat min maskinpark och skaffat en ordentlig bandsåg. Detta lär göra att det blir lite lättare att tillverka bågen. Torktiderna är det däremot inte så lätt att påverka.