Leta i den här bloggen

måndag 4 november 2013

Bågen igen

Jag måste på begäran rapportera om min idé till pilbåge. De av mig själv högt ställda förutsättningarna var att jag skulle göra en pilbåge av inhemskt trä, inga plaster, metaller, kompositer eller dylikt. Detta för att inte vara beroende av dagens hightechprodukter i den kommande världen av lowtech-material. Bågen skulle även vara kort men ha en lång draglängd, för att den kunna lagra mycket energi. Som utgångsmaterial valde jag då hassel, mest på grund av dess seghet, kvistfrihet och rakhet.

Min idé började med en idé till utseendet helt annorlunda pilbåge än vad jag någonsin vare sig sett eller hört talas om. Idén fungerade. Den skjuter tunga pilar med en väldig kraft, men den har stora energiförluster (inbyggd tröghet) vilken visar sig i att de lätta pilarna inte går stort mycket snabbare än de tunga. Detta var inget jag räknat med. Jag tog för givet att den skulle skjuta så kallat normala pilar (20-30 grams) med en mycket högre hastighet än de tunga. Jag började därför banta pilbågens olika delar i tron att detta skulle få upp hastigheten. Men att höja utgångshastigheten visade sig inte vara så lätt. Bågen har helt enkelt för stor inneboende tröghet.

Att ha en hög utgångshastigheten är viktigt eftersom anslagsenergin ökar med kvadraten på hastigheten, så en tung pil är inte allt. En hög hastighet innebär också en stabilare flykt och därmed större träffsäkerhet. Efter ett flertal experiment med bågens längd och vinklar tog hur som mina hassel-ämnen slut. Jag köpte då ask i form av lister, vilket mynnade ut i ingenting, utom att listerna brast. Om man ska ha det sega ask-virket som behövs, måste man troligen utgå från ytved av stora raka askar, vilket jag inte har haft att tillgå om jag nu inte vill såga ned grannens askar vill säga. Nu pågår emellertid lövfällningen för fullt i skogarna här om kring, så om någon månad kan man nog smyga ut och såga sig lite nya savfria hassel-ämnen.

Men nu har nästa problem infunnit sig. Efter stort tankarbete och diverse enklare experiment kom jag på en ny lösning på pilbåge som kanske kommer att förpassa min förra idé till soptippen. Nu har jag då ytterligare en båge att testa ut och även om den nya verkar ha en rejäl kapacitet vad gäller hastighet så tar allt tid. Nya ämnen ska sågas, böjas, torkas, filas....

Allt tar hur som en jäkla tid och jag hatar att vänta. Jag ska emellertid inte tråka ut er mer med att skriva i detta ämne förrän jag har en färdig produkt att skriva om:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte uttråkande farfar. Detta är spännande att följa.

Farfar sa...

Jag provar mina tokiga pilbågsprototyper med hjälp av bandjärn. Man kan svetsa ihop detta fjädrande material till lite allt möjligt roligt:) Det är bara att låta fantasin flöda.

Men det är långt ifrån säkert att man får samma egenskaper när man försöker översätta idéerna till trä.