Leta i den här bloggen

fredag 13 september 2013

Skördetid

Jag har idag beställt och i förväg betalt gråärten Solberga och bondbönan Solberga här: a.jarl@hotmail.com . Tio påsar av varje med femton ärter och fem bönor i varje påse. Till utsäde får det duga, till att äta är det en droppe i havet. Jag satte två paket gula ärter, vanliga femhundragrams köpta i ICA-affären, bara för att testa. Det blev väl ett par spannar totalt, när skörden var hopräknad. Konstaterat, det går åt ett rejält fält om man vill livnära sig på ärtor. Potatis ger betydligt mer tillbaka per ytenhet räknat, dock inte i form av protein.

Ärtor och bönor var en av de största proteinkällorna ”förr i tiden”. Proteinbehovet baserades inte som idag på tjugo miljoner grisar uppfödda i Danmark, skeppade till Kina för styckning, filéeing, infrysning, mm och sedan till ICA -affären impregnerat med smakförstärkaren 621 och till extrapris inför helgens grillafton.

Jag har även beställt den omskrivna och gammaldags bondbönan Signe som man kan läsa om bland annat här:


Dessa bönor finns dock för mig att köpa inom en timmes bilresa, hos Nils Börje Nilsson på gården Hjelmsa i Bräkne Hoby, så varför besvära posten?

Inför nästa säsong ska jag prova att göra djupsängar iklädda aluminiumplåtar längs sidorna. Detta innebär lätt en meters odlingsdjup, så varför inte? Man måste prova sig fram, eftersom jag ju inte är någon odlare egentligen. Jag är ju egentligen bara en simpel smedhalva som varken är utbildad i äggkläckning eller penningsystem. Men järnbitar är djävulskt svårtuggade, så vad göra? En annan försöker ju bara förbereda sig inför den kommande katastrofen och begripa sig på varför den kommer överhuvudtaget, trots de lärdes försäkringar om att den inte kan inträffa.

Årets potatisskörd blev en besvikelse. Satte nog tjugofem kilo, si så där och fick tillbaka max hundra, i bästa fall. Torkan var troligen den främsta orsaken till den dåliga skörden. Potatis kräver vatten om det ska bli något av det man satt. Vatten är den viktigaste varan av alla, även om vi i vår del av världen tar den för given. Tusen liter per innevånare och dag räknas tydligen som en sorts genomsnitts miniminivå för västvärldens innevånare. Tusen liter!!!! Per dag!!!! Men så vi tar ju utan minsta pardon vattenbaserade toaletter, inomhus rinnande vatten, duschar, biltvättar, mm, för givna, så....

Är någon som tänkt på vad boskap kräver för vattenmängd per dag? Bara för att släcka sin törst. Ett tiotal kor, ett antal som togs för given förr, på genomsnittlig gård, innebär tjugo liter vatten per skaft och en handvevad brunn utrustad med en tioliters spann. 

Slutsumma väldigt skinnflådda händer och snälla tro mig, jag vet.

Inga kommentarer: