Leta i den här bloggen

torsdag 4 juli 2013

Gengastraktorn

Jag har nu köpt en slåtterbalk, en enskärig plog, en fjäderharv, en hövändare, men jag letar fortfarande efter en remskiva och en ringvält passande till en Ferguson -51:a. Jag är dock inte klar med monteringen av gengasaggregatet ännu och jag har ingen kol heller, så jag kör än så länge på bensin. Jag har två Ferguson traktorer, 51:or båda, en bensinare och en bensin/fotogen. Det är likadana traktorer egentligen, bara lite lägre komp i fotogenaren. Jag ska köpa på mig en omgång nya kannringar och en sats nya vevstakslager medan chansen ännu finns. Man kan renovera gamla lager, men nya finns till salu för en billig peng, så varför inte? I stort sett alla delar finns fortfarande att köpa till dessa gamla traktorer, vilket kan kännas konstigt i dessa slit och släng tider.

Jag ska nu till att börja med slå av den cirka tunnlandstora ängen. Ängen är väldigt stor om man ensam ska slå den med lien, så slåtterbalken blir en bra hjälp. Odlingarna växer och frodas men till nästa år överger jag djupsängarna. Inte för att idén med djupsängar är fel, tvärt om skulle jag tro, men de lämpar sig bättre på mindre ytor än de jag förfogar över. Det är nämligen svårt att hålla borta ogräset på djupsängarnas små ytor och även ogräset mellan sängarna. Det känns betydligt mindre arbetsamt att använda traktorn, plogen och harven och ett åder till ogräsrensning, kupning med mera. Född lat säger frun min uppgivet.

Hur som så ska ängens hö bli kaninmat och kaninerna ska bli mat till oss när nu nöden sätter in på allvar. Det är till och med bra för miljön att äta kaniner istället för ko- och griskött påstår de lärde: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/ata-kaniner-bra-for-miljon

När jag växte upp, födde vi upp ett hundratal kaniner varje sommar vilka blev till mat åt familjen under följande vinter och vår. Kaninkött är ett ljust, sött och mycket välsmakande kött. Inte segt eller viltsmakande som hare eller rådjur. Påminner faktiskt om kyckling, men mycket, mycket godare. Bara tanken på kaningryta med gräddsås får det att vattnas i munnen. Sen har vi ju förstås nackdelen med att nacka Stampe utan allt för stora samvetskval.

Inga kommentarer: