Leta i den här bloggen

onsdag 1 maj 2013

Pilbågen

Ja, se pilbågen. Det har mestadels varit en massa vedarbeten den senaste tiden. Ryggen värker och fingrarna är fulla av spetor. Spetor är det ett svenskt ord, eller bara småländska? Hur som, så börjar vedhamstringen närma sig sitt slut. Jag har fällt, sågat, klyvt, staplat, cirka trettio kubikmeter massaved. Cirka sextio kubikmeter ved. En och en halv vinters behov, minst, om jag nu inte hade haft en så frusen fru vill säga:)
 
Pilbågsprojektet har legat nere ett tag. Närmare bestämt tills igår. Jag har nu gjort en böj längst ut på lemmarna efter att ha tjuvkikat på en turkisk båge. Det hela ligger på tork nu. Frågan är hur länge man ska torka ångat trä? Jag vet nämligen inte. Énligt Ed Scott ska upphettat trä torka minst åtta månader innan man belastar det:(

http://www.youtube.com/watch?v=BzzeKWMpA0Y

Ska man verkligen behöva vänta så länge bara för att provskjuta lite? Troligen har han rätt, men frågan är om jag kan hålla mig så länge? Förut har jag väntat i två veckor, vilket obönhörligen resulterat i raknade lemmar, efter några dagars belastning. Jag skulle kunna använda glasfiber, men hur roligt är det? Dessutom har jag gett mig f*n på att det ska funka med trä, trä av enklaste sort, hassel. Inga pålimmade fanér eller annat fokus pokus, utan så enkelt och rent det någonsin kan bli.

Jag har nått styrkan (80 pound vid full draglängd), draglängden ( 33"+) och den korta smidiga totallängden (130 cm), men inte den höga utgångshastigheten än. Bågen skjuter bra med tunga pilar, men man får en kort krum pilbana, som är svår att beräkna. Om jag kunde få upp hastigheten skulle pilbanan bli rakare. Ska göra några långa pilar, cirka en meter, i aluminium, men jag har inte lyckats få tag i de rör jag hoppats på. Egentligen skulle man göra pilarna också av helträ, men var att hitta en meter långa raka lätta pinnar?


Tillägg:

Jag kunde alltså inte hålla mig längre:) Bågen skjuter nu spikrakt på upp till si så där tjugo-trettio meters avstånd och det är väl så långt någon kan vara säker på en ren träff med vilken båge som helst? De femtiograms hemmagjorda jaktpilar jag sköt med idag går, slog ledigt genom en tjugotvå  millimeters tryckimpregnerad bräda. Jag vet inte om man kan begära så mycket mer av den simpla båge jag gjort?

Ja, ja, det finns ännu enklare bågar, men de är då gjorda av speciella träslag ( osage tree, idegran, bambu ), eller av andra i Sverige ej växande träslag. Men min båge är ännu bara i utvecklingsstadiet. Den har all potential kvar. Troligen har jag för lite tålamod, men nya lemmar ligger nu på dagordningen. Lite längre, lite grövre och med nockar som styr linan till exakt samma läge varje gång. Och så lite Turkisk böj på slutet, givetvis. Efter det ska jag göra den slutgiltiga bågen, den med stort B.

Tänk vad roligt man kan ha ibland, va? Men mina uppfinningar är troligen bara mitt sätt att mentalt orka utestänga tankarna på världens orättvisor. Men vad är det annars att födas till detta livet, om inte ett test?

Fortsättning följer framöver, men när vet jag ej......


5 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt ett turkiskt tv-reportage så säger amtörskytt killen (en hjärtkirurg till yrket) minst 15 dagar.
http://www.youtube.com/watch?v=O5kvF-g9FXs
visserligen på turkiska men men, en bild säger mer än 1000 ord (video miljoner ord :)

Farfar sa...

Tack för tipset om denna mycket bra film, (även om jag givetvis inte förstod ett enda ord:) De Turkiska pilbågarna är mycket effektiva, men ytterst svåra att tillverka och de kräver mycket speciella material. Jag har visserligen aldrig tillverkat någon, men det ser mycket svårt ut:)

Speciella horn, speciella lim (fisklim tror jag) torktider, värme mm. Compoundbågar är än mer komplicerade att tillverka. Lemmar av glasfiber eller kolfiber, koncentriska hjul tillverkade i CNC-styrda fräsmaskiner.

Jag hade som utgångspunkt att tillverka en enkel båge som utnyttjar hela sin längd till att vara en fjäder och jag tror att min ska kunna slå den Turkiska bågen i prestanda när jag är färdig.

Att utveckla en pilbåge är emellertid inget som bara ramlat ned i skallen på mig, bara si så där, utan resultatet av ett flerårigt tankearbete där varje aspekt vägts mot en annan. Ja, inte så att man går och tänker, nu ska jag tillverka en pilbåge, utan mer att man får en idé i samband med en hundpromenad och inser att en pilbåge kan funka si eller så eller att man retar sig på att de inte är effektivare än de är.

Man har då fått en grundläggande idé och sedan försöker man kringgå de praktiska hinder man stöter på. Processen att uppfinna saker är svår att förklara, men det är för det mesta en lång historia.

Jag är inte emellertid inte den förste att fundera på hur en pilbåge ska se ut och den Turkiska bågen är väl så nära fulländning något kan komma. Emellertid saknar den ett enkelt material, ett enkelt tillverkningssätt och kraften att skicka iväg de tunga pilar en idegransbåge kan. Det idealiska vore en båge som kombinerar fördelarna med bägge typerna. Den korta snabba Turkiska bågen och kraften i idegransbågen.

Nu kommer stora ord, men jag tror att min båge, när den nu blir färdig, ska kunna slå den Turkiska pilbågen och även den Mongoliska hornbågen i fråga om prestanda jämfört med sin längd och samtidigt inneha den kraft som en idegransbåge har.

Jag är på rätt väg, men jag kommer inte att kunna slå den högteknologiska compoundbågen, vilken är mer att jämföra med en pilkastningsmaskin.



Anonym sa...

Spännande projekt, långbågar! Jag är nybörjare inom skyttet (och sysslar bara med långbåge utifrån mitt historiska intresse) men har en god vän som kan det mesta om bågar och pilar och skytte. Han kanske har lite tips till dig? Kolla lite i den här tråden så kanske du hittar vad du söker, eller kan leta reda på något annat på forumet.

http://www.primitivabagar.se/content/view/45/41/

Lycka till!
FiaLi, Norrköping

Farfar sa...

Tack för tipset. Ska kolla i morgon, jäsp:)Pilbågen ligger för närvarande på is. Jag har dock problem med att få upp hastigheten på pilarna. Den har en fruktansvärd kraft och skjuter bra med tunga pilar, 50-100 grams. Jag kan tänka mig att en kraftig långbåge beter sig nåt liknande. Jag ska prova lite nya idéer senare i sommar. Grundkonstruktionen ligger dock fast.

Farfar sa...

Kära FiaLi,

Jag har nu läst artikeln och du ska ha stort tack för tipset. Han som skriver verkar veta vad han sysslar med, så... Jag är inget proffs på pilar, men jag förstår att en pil måste träffa sitt mål om det ska vara någon vits med att skjuta iväg den. Jag ska försöka följa hans instruktioner och göra mig ett par pilar när tiden räcker till.

Jag är egentligen en nästintill fullständig nybörjare på allt vad pilbågskytte innebär. Jag fick bara en ide´om hur man skulle kunna göra en kort pilbåge med lång draglängd och på den vägen är det.

Jag skjuter lite ibland med en compoundbåge på 60 pound, så den är min referenspunkt. Den bågen avlossar pilar med en utgångsfart på bortåt 100 meter per sekund. Det klarar inte "min" båge på långa vägar med de lätta glasfiberpilar som hörde till compoundbågen.

Men när jag använder den 100 gram tunga pilen, jag gjort själv, då är skillnaden minimal både vad gäller genomslagskraft och hastighet.

Så skam den som ger sig. Jag vill behålla min båges enkelhet, men försöka få upp hastigheten och jag är inte ide´lös. Men just nu har jag bara ingen tid till pilbågar, tyvärr.

Gengasdriven traktor kräver sin tribut....